طرح انگلیس برای مهار کروزهای روسیه؛ تجهیز پدافند اوکراین با موشک «آمرام»

طرح انگلیس برای مهار کروزهای روسیه؛ تجهیز پدافند اوکراین با موشک «آمرام»
شنبه 23 مهر 1401 - 18:54

همزمان با تشدید حملات هوایی و موشکی روسیه به اوکراین، انگلیس قصد تقویت پدافند اوکراین را با موشک‌های سطح به هوای «آمرام» دارد.

العالم - اروپا

در ادامه تلاش غرب برای ارسال کمک‌های نظامی به ارتش اوکراین، وزارت دفاع انگلیس قصد ارسال موشک‌های زمین به هوای «آمرام» و دیگر تسلیحات پیشرفته را دارد.

وبگاه «آرمی تکنالوژی» روز شنبه گزارش داد که «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس بسته کمک نظامی جدیدی را با هدف تقیوت دفاع هوایی اوکراین در پی تشدید حملات روسیه اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، انگلیس قصد دارد موشک‌های آمرام و تسلیحات پیشرفته دیگر را در اختیار اوکراین قرار دهد. موشک‌های آمرام که قرار است در هفته‌های آینده به اوکراین تحویل شوند، به نیروهای این کشور در دفاع از زیر ساخت‌های مهم کمک می‌کنند.

این موشک‌ها که قادر به سرنگونی موشک‌های کروز هستند، با سامانه موشکی پیشرفته سطح به هوای «ناسامز» که توسط آمریکا عرضه می‌شود، استفاده خواهند شد.

انگلیس همچنین قرار است صدها پهپاد برای کمک به اوکراین در جمع آوری داده‌ها و قابلیت های لجستیکی تحویل دهد. انگلیس همچنین ۱۸ قبضه توپخانه «هویتزر» را به اوکراین خواهد داد. بن والاس گفت موشک‌های آمرام به اوکراین کمک می کند تا از آسمان خود برابر حملات دفاع کند و دفاع موشکی خود را در کنار سامانه ناسامز آمریکا تقویت کند.

در پاسخ به حملات موشکی فزاینده روسیه، کشورهای عضو ناتو حضور نظامی خود را در سراسر دریای بالتیک افزایش داده‌اند.

منابع رسانه‌‌ای به تازگی گزارش دادند که نیروی هوایی انگلیس از طریق رومانی و دو کشورآسیایی و اروپایی به ارتش اوکراین مهمات ویژه توپ‌های «هویتزر» ارسال می‌کند.

وبگاه «دیفنس اکسپرس» نوشت که ارتش اوکراین گلوله‌های ۱۲۲ میلی متری از پاکستان دریافت کرده است و نیروی هوایی انگلیس امکان حمل و نقل این مهمات را با یک پل هوایی بین پاکستان و رومانی فراهم کرده است. این گلوله‌های ۱۲۲ میلی متری با قابلیت انفجار شدید برای هویتزر هستند.

وزارت دفاع انگلیس پیشتر اعلام کرده بود که نیروهای مسلح اوکراین ۵۰ هزار گلوله توپ را به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی جدید در پایان جولای ۲۰۲۲ دریافت خواهند کرد.

از آغاز درگیری‌ها در اوکراین، کشورهای غربی به رهبری آمریکا و انگلیس تحریم‌های گسترده علیه روسیه و ارسال تسلیحات و وسایل نقلیه نظامی به اوکراین به ارزش میلیاردها دلار را به رغم‌ هشدارهای مسکو در دستور کار قرار داده‌اند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اخیراً در یک سخنرانی تلویزیونی درباره عملیات نظامی در اوکراین، ضمن اعلام بسیج بخشی از نیروها، گفت کشورهای غربی به‌دنبال تضعیف، تجزیه و نابودی کامل روسیه هستند اما مسکو هم دارای سلاح اتمی است و از هر ابزاری برای دفاع از خود استفاده می‌کند.

به گزارش فارس، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا نیز به تازگی هشدار داد که تصمیم واشنگتن برای ادامه عرضه تسلیحات سنگین به کی‌یف تاییدی بر وضعیت آن به عنوان یک شرکت‌کننده در درگیری است.

وی گفت: «ما این را تهدید فوری علیه منافع راهبردی کشور خود تلقی می‌کنیم.»

پربیننده ترین خبرها