تظاهرات شبانه در برخی مناطق پایتخت تونس و شهر بنزرت

تظاهرات شبانه در برخی مناطق پایتخت تونس و شهر بنزرت
يکشنبه 24 مهر 1401 - 11:08

اعتراض های مردم تونس که از روز جمعه آغاز شده است، عصر دیروز (شنبه) در حومه پایتخت تونس و شهر بنزرت در شمال این کشور از سرگرفته شد.

العالم - تونس

پس از مرگ مالک السلیمی جوان تونسی که سه هفته پیش مورد حمله پلیس تونس قرار گرفت ، محله های التضامن و انطلاقه شب گذشته شاهد تجمع های اعتراض آمیز و حضور گسترده مردمی بود.

السلیمی که بر اثر تیراندازی نیروهای پلیس آسیب دیده بود، بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. وی یک ماه در بیمارستانی در پایتخت تونس در کما بود و بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد و همین مساله ، خشم جوانان تونسی را برانگیخت که از برخورد خشونت آمیز نیروهای امنیتی انتقاد کردند.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، جوانان تونسی ظهر و جمعه شب و همچنین شنبه با آتش زدن لاستیک ها و مسدود کردن جاده ها به خشونت پلیس اعتراض کرده و نیروهای پلیس هم در واکنش ، با گاز اشک آور به آنها حمله کردند.

شهر بنزرت شامگاه شنبه شاهد تجمع شماری از معترضان بود و آن ها لاستیک ها را در یکی از خیابان های شهر آتش زدند.

رادیو خصوصی "شمس" تونس گزارش داد : جاده ها و محله های مجاور خیابان حسن النوری در مرکز شهر شاهد عملیات تعقیب و گریز معترضان و نیروهای امنیتی بود.

بر اساس این گزارش ، معترضان به دلیل عدم پاسخگویی مسئولان به تماس‌های خانواده‌های مفقودین محله حشاد که خواستار اطلاع از سرنوشت فرزندانشان بودند ، به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند.

برگزاری عید الجلاء در شهر بنزرت

از سوی دیگر، قیس سعید، رئیس جمهور تونس، صبح دیروز (شنبه) برای بزرگداشت عیدالجلاء ،جایی که آخرین سرباز فرانسوی 15 دسامبر 1963 از بندر این شهر تخلیه شد، به شهر بنزرت وارد شد.اما به نظر می رسد که سخنرانی سعید مردم آنجا را قانع نکرد و پس از خروج رئیس جمهور دوباره اعتراض کردند.

سعید گفت: لازم است ابتدا به عوامل اقتصادی و اجتماعی برای رفع پدیده مهاجرت های بی رویه پرداخت.

وی افزود: دریا به دلیل عوامل داخلی و خارجی به راهی برای خروج از تونس تبدیل شده است و پدیده مهاجرت بی رویه به هیچ یک از گروه های اجتماعی مستثنی نشده و کودکان و خانواده ها را هم در بر می گیرد.

سعید به همین مناسبت با مردم جرجیس که 18 نفر از اهالی منطقه المعتمدیه در آن 21 سپتامبر امسال به مهاجرت غیرقانونی به اروپا اقدام کرده و 5 نفر از آنها جان خود را از دست داده و دیروز پیکرهایشان تشییع شد، ابراز همدردی کرد.

جرجیس نیز به نوبه خود شاهد وضعیت تنش آمیز به دلیل برخورد نادرست مقامات تونسی با فاجعه انسانی این شهر است.

شهروندان تونسی به شدت از سعید انتقاد کردند زیرا تا دو روز پیش هیچ توجهی به این پرونده نداشت ، در حالی که شهروندان روز پنجشنبه فرماندار را از شهر خود اخراج کردند.

پربیننده ترین خبرها