زلال قرآن (1518)؛

سنت های الهی چه تاثیری بر کمال انسان دارند؟

سنت های الهی چه تاثیری بر کمال انسان دارند؟
يکشنبه 24 مهر 1401 - 11:27

العالم - زلال قرآن
سُنت ها و قوانین و مقررات و احکام شرعی و تکالیفی که خداوند علیم حکیم برنوع بشر مقرر فرموده برای این است که زمینه ای باشند تا انسان با انطباق همه شئون زندگی فردی و اجتماعی خود با آنها و عمل دقیق به دستورات الهی و احکام شرع مقدس راه کمال خویش را بپیماید و به سعادت حقیقی دنیا و آخرت که خداوند بر او مقرر فرموده برسد.
و به شهادت آیات 2 و 3 سوره مبارکه عنکبوت :
«أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ.وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ»
ترجمه: (آیا مردم پنداشته ‌اند که چون بگویند مؤمن شده ‌ایم رهایشان می ‌کنند؟ و [به‌ وسیلۀ مال، مقام، اولاد، جانشان، تکالیف و حوادث] امتحان نمی ‌شوند؟ بی ‌تردید کسانی را که پیش از آنان بودند در بوتۀ امتحان قرار دادیم، [حتماً اینان را نیز امتحان خواهیم کرد،] مسلّماً خداوند آنان را که [در ادعای ایمان ‌داشتن] راست گفته ‌اند، و نیز دروغگویان [مدعی ایمان] را [ به‌ خوبی] می ‌شناسد‌).
امتحانات الهی برای این است که انسان نقاط ضعف و قوت خود را به خوبی بشناسد و برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خویش تلاش کند، تا بتواند در جهت به کمال رسیدن استعدادهای ذاتی خود توفیقات بیشتری داشته باشد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها