ایلان ماسک: اسپیس ایکس درخواست از پنتاگون برای تامین مالی اینترنت ماهواره‌ای اوکراین را پس گرفته است

ایلان ماسک: اسپیس ایکس درخواست از پنتاگون برای تامین مالی اینترنت ماهواره‌ای اوکراین را پس گرفته است
سه شنبه 26 مهر 1401 - 07:42

ماجرای عجیب تأمین هزینه اینترنت ماهواره‌ای اوکراین هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند.

العالم - آمریکا

به نقل از سی‌ان‌ان، ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت اسپیس ایکس، گفت درخواست مالی این شرکت از پنتاگون برای آغاز تأمین مالی خدمات اینترنت ماهواره ای برای اوکراین لغو شده است.

این اعلام ماسک در توییتر به دنبال انتشار گزارش انحصاری سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه اسپیس ایکس در ماه سپتامبر اعلام کرد دیگر نمی تواند به ارسال پایانه های حیاتی استارلینک یا پشتیبانی از خدمات گران قیمت آنها «برای مدت نامحدود» ادامه دهد، انجام می شود. اسپیس ایکس از پنتاگون درخواست کرد تا هزینه خدمات پایانه‌های کنونی که توسط دولت اوکراین اداره می‌شوند را پرداخت کند و تقریباً 8 هزار پایانه جدید و خدمات آنها را برای ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین تامین کند.

پس از اینکه گزارش CNN این درخواست را فاش کرد و با جزئیات بیشتری نشان داد که اسپیس ایکس به تنهایی مسئول دسترسی استارلینک در اوکراین نیست (در واقع تلاش‌های بین‌المللی متعددی بودجه زیادی از آن را تامین کردند)، ماسک روز شنبه در توییتی نوشت: «جهنم و ضرر... حتی اگر استارلینک هنوز هم ضرر می دهد و شرکت های دیگر میلیاردها دلار از مالیات دهندگان دریافت می کنند، ما تأمین بودجه دولت اوکراین را به صورت رایگان ادامه می دهیم.»

حالا توئیت جدید ماسک اندکی فراتر می رود و می گوید که گامی برای لغو درخواست از وزارت دفاع برداشته شده است.

سی‌ان‌ان از پنتاگون پرسیده است که آیا اسپیس ایکس درخواست خود را برای کمک مالی پس گرفته است یا خیر.

دو منبع مطلع در مورد گفتگوهای بین اسپیس ایکس و پنتاگون به سی‌ان‌ان گفتند که روز جمعه، پیش از آشکار شدن درخواست ماسک، پنتاگون در واقع با درخواست اسپیس ایکس برای پرداخت هزینه خدمات مداوم برای دولت اوکراین و درخواست جدید فرماندهی اوکراین موافقت کرده بود.

این درخواست، برای تأمین 124 میلیون دلار بودجه تا پایان سال 2022 بود. مشخص نیست مبلغ نهایی یا شرایط مورد توافق چه بوده است.

ماسک در توییت جدیدش در این خصوص گفت: «به طور دقیق، 25 هزار و 300 پایانه به اوکراین ارسال شد، اما در حال حاضر تنها 10 هزار و 630 پایانه برای خدمات هزینه پرداخت می‌کنند.»

ایلان ماسک به دلیل مطرح کردن پیشنهاد طرح صلحی که بسیاری آن را آشکارا طرفداری از روسیه می‌دانند، مورد انتقاد قرار گرفته است؛ طرحی که شامل واگذاری رسمی کریمه به روسیه نیز می‌شود.

او در توییت‌های جدید خود بار دیگر به این پیشنهاد نیز پرداخت و گفت: «اگر روسیه با انتخابِ از دست دادن کریمه یا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در میدان نبرد مواجه شود، دومی را انتخاب خواهد کرد.»

پربیننده ترین خبرها