تظاهرات گسترده در پاریس و اعتراض به حمایت از جنگ اوکراین

تظاهرات گسترده در پاریس و اعتراض به حمایت از جنگ اوکراین
سه شنبه 26 مهر 1401 - 11:34

غرب در حال برداشت ثمره فتنه انگیزی خود در روشن کردن آتش جنگ اوکراین است؛ بیش از 140 هزار فرانسوی یکشنبه گذشته در پاریس، پایتخت این کشور، در اعتراض به هزینه‌های بالای زندگی، ادامه اعتصاب کارگران پالایشگاه‌ها و تورم فزاینده تظاهرات کردند، اپوزیسیون فرانسه، مقامات این کشور را تهدید به یک هفته بی سابقه، تظاهرات و اعتصابات سراسری کرد.

العالم - اروپا

ارزش پول ملی فرانسه کاهش یافته است و فرانسوی ها بدترین شرایط اقتصادی در 40 سال اخیر را تجربه می کنند.

فرانسوی‌ها روز یکشنبه در مخالفت با جنگ اوکراین تظاهرات کردند زیرا آتش این جنگ را غرب از طریق تحریک روسیه برافروخت اما درحال حاضر از نظر اقتصادی بسیار متضرر شده است.

این در حالی است که زمستان سخت هنوز آغاز نشده و تا این لحظه تنها گوشه‌ای از اثرات بحران قطع گاز روسیه پدیدار گشته است.

تظاهرات بزرگ فرانسه با سازمان‌دهی توسط انجمن‌ها و اتحادیه‌ها در اعتراض به هزینه‌های بالای زندگی و بی‌تفاوتی مسئولان فرانسوی در زمینه مشکلات مردم برگزار شد، حدود 140 هزار نفر در خیابان‌های پاریس شعار سر دادند که مردم تشنه عدالت هستند.

مطالبات تجمع کنندگان عبارت بود از: لزوم افزایش دستمزد کارگران ها برای مقابله با تورم، تعلیق لایحه افزایش سن بازنشستگی به 65 سال، دریافت مالیات از سودها و درآمدهای کلان، توجه به محیط زیست.

همزمان اوضاع در فرانسه با اعتصاب کارگران پالایشگاه نفت رو به وخامت گذاشته و از هر 7 پالایشگاه، 4 پالایشگاه کار خود را متوقف کرده است که عرضه محصول در پمپ‌ بنزین ها را با چالش مواجه کرده است.

اعتصاب کارگران پالایشگاه نفت به دلیل تقاضای افزایش 10 درصدی دستمزدها است و شرکت توتال فرانسه با افزایش 7 درصدی آن موافقت کرده است اما اتحادیه کارگران با توجه به سود فراوان حاصله برای توتال و نیز تورم فزاینده، همچنان بر 10 درصد اصرار دارد.

امروز شاهد تظاهرات در فرانسه هستیم و انتظار می‌رود که فردا شاهد تظاهرات مشابهی در آلمان، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی باشیم.

حتی ممکن است شاهد فروپاشی در بسیاری از کشورهای اروپای شرقی باشیم که به دلیل تأثیرات مستقیم جنگ اوکراین بر آنها از جمله متوقف شدن تجارت و نیز حمل‌ونقل گاز، بحران‌های اقتصادی، کاهش گردشگری و گسترش کرونا، خطرات عمده ای برای امنیت انرژی و اقتصاد ملی آنها ایجاد شده است.

پرواضح است که حاکمان اروپا شهروندان خود را با ادعای پیروزی بر روسیه فریب می دهند تا پرداخت میلیاردها دلار به زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برای ادامه جنگ تا آخرین سرباز اوکراینی را توجیه کنند، این در حالی است که در مردابی که آمریکا برایشان مهیا کرد، گرفتار شده اند و در حال حاضر این ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است که از مشاهده صحنه عذاب آنها لذت می برند.

از آغاز جنگ در اوکراین تاکنون، هیچ اتحادیه کارگری در اروپا وجود نداشته است که برای افزایش دستمزد دست به اعتصاب نزند و بیشتر اعتصابات توسط کارگران بخش های حساس مانند انرژی، بنادر و هواپیمایی انجام شده است.

توجه به این نکته ضروری است که نحوه برخورد دولت‌های اروپایی با تظاهرات و در راس آنها پاریس، بزرگترین مدعی دموکراسی در جهان، به صورت سرکوب وحشیانه تظاهرکنندگان، ممانعت شدید از بیان وضعیت بد و سخت زندگی، گرانی و تورم بود.

هزاران دوربین در رسانه های فرانسه صحنه های خشن سرکوب تظاهرات یکشنبه گذشته را به تصویر کشیدند.

قرار است امروز سه شنبه شاهد اعتصاب گسترده ای در فرانسه باشیم که ژان لوک ملانشون رهبر حزب چپ گرای «فرانسه تسلیم ناپذیر» در تظاهرات روز یکشنبه مقامات فرانسوی را تهدید کرد که هفته ای سخت در پیش رو دارند که تاکنون نظیرش را ندیده اند.

به نظر می‌رسد که انقلاب‌های پاییزی اروپا زود و پیش از موعد آغاز شده و یقیناً با شروع سرما و زمستان تشدید خواهد شد.

به زودی کمبود انرژی، اعتصاب‌های کارگری، موانع پیشروی رشد اقتصادی، افزایش هزینه‌های جنگ در اوکراین و شروع رکود اقتصادی جهانی ممکن است باعث سونامی در نرخ تورم در سراسر جهان شود.

پربیننده ترین خبرها