پژوهشگران سیاسی: اروپا با تحریم‌های خود به دنبال خرید ارزان گاز از ایران است

پژوهشگران سیاسی: اروپا با تحریم‌های خود به دنبال خرید ارزان گاز از ایران است
سه شنبه 26 مهر 1401 - 19:11

پژوهشگران سیاسی معتقدند که غرب اروپا را محلی امن می داند در حالی که کشورهای دیگر را مناطقی جنگ افروز و ناامن می بیند.

العالم ـ نظرکده

پژوهشگران سیاسی تاکید کردند که تحریم های غرب به منظور ممانعت از تبدیل شدن ایران به روسیه ای دیگر است، این تحریم ها در واقع برای آن است تا ایران تسلیم شرط های سیاسی غرب شود، غرب نمی خواهد گاز را به قیمتی از ایران بخرد که این کشور تبدیل به روسیه ای دیگر شود.

پژوهشگران تصریح کردند که غرب گاز را از روسیه خرید و پس از آن روسیه به یک قدرت مستقل و یک قدرت اقتصادی و نظامی بدل شد، بنابراین غرب نمی خواهد این اشتباه را با ایران تکرار کند.

آنها خاطرنشان کردند که طرح و برنامه غربی ها همواره مبتنی بر دشمنی با هر کشور مستقل است؛ کشوری که در تصمیم گیری های خود مستقل عمل می کند و به خودکفایی نظامی و امنیتی و اقتصادی دست یافته است. غرب با این کشورها وارد جنگی نرم می شود، تحریم های اقتصادی علیه آنها اعمال می کند و جنگ های منطقه ای در آن ها راه اندازی می کند؛ آنچه که در سوریه و عراق رخ داد، بهترین دلیل بر این مدعا هستند.

آنها با اشاره به نیاز غرب به گاز ایران، تاکید کردند که غرب می خواهد با شرط های خود گاز را از ایران خریداری کند تا ایران نتواند از درآمد فروش گاز به اقتصادی قوی دست یابد.

پژوهگشران مسائل بین المللی اما بر این عقیده اند که کشورهای غربی می کوشند تا نظام اسلامی در ایران را تضعیف کنند پس از آنکه متوجه شدند نمی توانند این نظام را سرنگون کنند.

پژوهشگران می گویند که کشورهای غربی در جایگاهی نیستند که بتوانند با استفاده از زور با ایران مقابله کنند. از این رو به دنبال تضعیف آن هستند؛ زیرا به خوبی می دانند که قادر به براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران نیستند.

آنها خاطرنشان کردند که کشورهای غربی در محاسبات اخیر خود اشتباه کردند. به عنوان مثال غربی ها ابتدا اذعان کردند که ایران نقشی محوری در منطقه دارد، سپس شکست سیاست ایران در قبال بحران اوکراین را تبلیغ و ترویح کردند. این در حالی است که ایران اساسا در این خصوص مداخله نکرد. آنها سپس از پیروزی ایران در مساله ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی سخن گفتند حال آنکه ایران در این خصوص نیز دخالتی نکرده است.

پژوهشگران امور بین الملل افزودند: غرب، ایران را کشوری قدرتمند می بیند از این رو به منظور تضعیف آن به فتنه انگیزی در داخل این کشور و راه اندازی جنگ نرم و جنگ رسانه ای روی آورده است.

آنها تاکید کردند که کشورهای اروپایی به قدرت فزاینده ایران واقف هستند. آنها پیش از این از جهان می خواستند تا سلاح خود را به ایران نفروشد اینک می کوشند تا مانع فروش سلاح ایران به کشورهای دیگر شوند.

نویسندگان سیاسی نیز می گویند که غرب خود را بالاتر از دیگر کشورهای جهان می بیند. غرب اروپا را محلی امن می داند در حالی که کشورهای دیگر را مناطقی جنگ افروز و ناامن می بیند. اما اینک اوضاع تغییر کرد، اروپا گرفتار جنگ شده است و دیگر کشورها در امنیت بسر می برند.

آنها تاکید کردند که این تغییر در معادله سبب شد تا غربی ها بکوشند نگاه ها را از جنگی که در اروپا به وقوع پیوسته است، منحرف کنند و در مناطق امنی مانند ایران فتنه انگیزی و جنگ افروزی کنند.

پربیننده ترین خبرها