ادامه واکنش‌ها به توهین بورل؛ اروپا باغ خود را با غارت وحشیانه جنگل ها ساخته است

ادامه واکنش‌ها به توهین بورل؛ اروپا باغ خود را با غارت وحشیانه جنگل ها ساخته است
سه شنبه 26 مهر 1401 - 19:20

با وجود گذشت چند روز از اظهارات جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که اروپا را به باغ و جهان را به جنگل تشبیه کرده بود، می گذرد، واکنش ها به آن در شبکه های اجتماعی در سطح وسیع ادامه دارد.

العالم - داغ‌های مجازی

جوزپ بورل پنجشنبه گذشته گفته بود: اروپا یک باغ است. ما این باغ را ساخته ایم. شما خوب می دانید که باقی جهان دقیقا باغ نیست. اکثریت مابقی جهان جنگل است و جنگل می تواند به باغ حمله کند و باغبانان باغ، باید مراقب باشند.

وی افزوده بود: جنگل دارای ظرفیت رشد قوی است و دیوارها هرچند بلند باشند، هرگز به اندازه کافی برای محافظت از باغ کافی نیستند. باغبانان باید بروند به جنگل. اروپایی ها باید بیشتر با بقیه جهان تعامل داشته باشند در غیر این صورت بقیه جهان به جنگ با اروپا برخواهند خاست.»

اظهارات بورل خشم بسیاری از کاربران توئیتر را در سراسر جهان برانگیخت. یکی از این کاربران نوشت: واقعیت این است که اروپا به باغ تبدیل شد زیرا قرن ها جنگل ها را غارت کرد.

کاربران این اظهارات بورل را نژادپرستانه دانستند و خطاب به وی گفتند که اروپا این باغ را به روش استعماری و غارت وحشیانه جنگل و کشورهای جهان ایجاد کرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در حساب شخصی خود در تلگرام نوشت: اروپا این باغ را با غارت وحشیانه جنگل ایجاد کرد و در آن زمان بورل حضور نداشت تا آن را بهتر بسازد؛ نظامی که شکوفاترین در جهان باشد، نظامی که در اروپا ایجاد شد و ریشه هایی در کشورهای استعمار شده آن را آب می دهند، کشورهایی که بدون هیچ ترحمی مورد ستم قرار گرفتند.

زاخارووا افزود: فلسفه آنان که براساس جدایی و برتری طلبی است، به تفکر اساسی فاشیسم و نازیسم تبدیل شده است. هر دو جنگ جهانی در قرن بیستم از بلندپروازی آلمان برای بازگرداندن عدالت و تقسیم دوباره مستعمرات اروپا نشأت گرفت، مستعمراتی که این کشور نتوانست آنها را برای خود بردارد.

در همین حال نویسندگان و روزنامه نگاران اظهارات بورل را تعبیری از روح برتری طلبی غربی ها به طور عام و اروپایی ها به طور خاص و البته آن را غیر قابل قبول دانستند.

برخی هم سخنان این مقام ارشد اتحادیه اروپا را برگرفته از روح استعماری اروپای قدیم و توجیه استعمارگری اروپایی ها دانستند، توجیهی که برای استعمار ملت ها و اشغال سرزمین آنها مطرح می کنند.

یکی از فعالان هم نوشت: این اظهارات بدون هدف مطرح نشده است زیرا اروپا در فکر جنگی دوباره برای کسب ثروت است.

یکی دیگر گفت: باغ شما زمستان امسال بدون گاز روسیه به سرزمنیی برفی تبدیل می شود.

کاربری هم به نام حسن مافی با انتقاد شدید از سخنان بورل، رهبران اروپایی را نژادپرست دانست و نوشت: رهبران غربی گمان می کنند آسیایی ها و آفریقایی ها حیواناتی هستند که در جنگل زندگی می کنند. چه نژادپرستان استعمارگر و خودخواهی!

یک فعال هم توئیت کرد: باغ هرگز نمی تواند با ساخت دیوار از خود در برابر جنگ حفاظت کند بلکه باید از طریق روی آوردن به جنگل از خود حفاظت کند.

کابری هم با نام "castigator" با اشاره به زندگی پَست اجتماعی و فروپاشی گسترده اخلاقی در اروپا نوشت: ما از بورل که اروپا را باغ و بقیه جهان را جنگل توصیف کرد می پرسیم: اگر شما باغ هستید، چگونه اجازه همجنسگرایی می دهید که حتی حیوانات هم در باغ چنین کاری نمی کنند؟ پس اروپا برای شما باغ است نه برای ما.

فعال دیگری خطاب به بورل نوشت: این تشبیه به هفت دلیل بدترین تشبیه در طول تاریخ است از جمله از جهات مفهومی زیرا کلمه باغ را به جای متمدن و جنگل را به جای حیات وحش به کار برده است. این سخنان در ادامه سخنان استعماری قرن هفدهم است که نمایانگر نژادپرستی بیمارگونه بود.

در ادامه واکنش ها، وزارت خارجه امارات هم روز سه شنبه امیل پولسن قائم مقام رئیس هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در این کشور را فراخواند و خواستار توضیح مکتوب درباره اظهارات «مشمئز کننده و نژادپرستانه» بورل شد.

حمد بن عبد العزيز الكواري، وزیر کشور قطر هم اظهارات بورل را نژادپرستانه و نامتوازن و برخلاف ارزش های متمدنانه توصیف کرد.

پربیننده ترین خبرها