کویت: تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید به هیچ وجه سیاسی نبود

کویت: تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید به هیچ وجه سیاسی نبود
سه شنبه 26 مهر 1401 - 19:14

وزارت خارجه کویت در بیانیه‌ای گفت که در کنار عربستان سعودی در مقابل حملاتی که علیه این کشور از سوی کشورهای غربی می‌شود ایستاده است.

العالم - آسیا

وزارت خارجه کویت امروز (سه شنبه) با صدور بیانیه‌ای از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش دو میلیون بشکه‌ای نفت حمایت کرد و گفت که در کنار عربستان سعودی ایستاده است.

به نوشته خبرگزاری رسمی کویت، در این بیانیه آمده است: «کویت به طور کامل در کنار عربستان سعودی در برابر سخنانی که پس از تصمیم اوپک پلاس گفته می‌شود ایستاده است. سخنانی که سعی دارد تصمیم این مجموعه را غیر اقتصادی جلوه دهد».

در ادامه این بیانیه، کویت مدعی شده است که عربستان سعودی نقش مهمی در مقابله با تهدیدات منطقه‌ای و جهانی دارد و عامل حفظ صلح و امنیت جهانی است و همواره از توازن و ثبات در بازار نفت و اقتصاد جهانی حمایت می‌کند.

طبق این بیانیه، تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید، با اجماع اعضا و طبق عرف شناخته شده بین‌المللی گرفته شده است.

از سوی دیگر «سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز، از تصمیم اوپک پلاس در کاهش میزان تولید نفت، تمام قد دفاع کرد و آن را یک تصمیم فنی و به دور از مسائل سیاسی دانست.

او افزود: «تصمیم اوپک پلاس طبق تحلیل‌های ما از بازار یک تصمیم درست محسوب می‌شود. همه به حرفه‌‌ای بدن اوپک پلاس اطمینان دارند و هر تصمیمی بر طبق اجماع گرفته می‌شود».

در روزهای گذشته عراق، دومین صادرکننده بزرگ نفت اوپک نیز اعلام کرد، این تصمیم بر مبنای شاخص‌های اقتصادی و به صورت متفق القول توسط اوپک پلاس اتخاذ شد.

عمان و بحرین نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند، سازمان اوپک پلاس که شامل دیگر تولیدکننده‌های بزرگ نفت از جمله روسیه می‌شود، به صورت متفق القول درباره تصویب کاهش دو میلیون بشکه تولید نفت در روز تصمیم گرفته است.

تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، در شرایطی که غرب به دلیل جنگ اوکراین در بحران سوختی به سر می‌برد، موجب عصبانیت آمریکا از دولت سعودی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین اعضای اوپک پلاس شده است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز در ۲۰ مهر ماه در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت این اقدام اوپک پلاس عواقبی برای روابط واشنگتن و ریاض در پی خواهد داشت.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نیز همان روز گزارش داد مقام‌های آمریکایی قبل از تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید روزانه دو میلیون بشکه نفت با عربستان سعودی و سایر متحدان عربی خود تماس گرفته و خواستار آن شدند که تصمیم‌گیری در این خصوص را فقط برای یک ماه دیگر عقب بیندازند، اما پاسخ این کشورها به درخواست آمریکا منفی بوده است.

مقام‌های آمریکایی به طرف‌های سعودی اعلام کردند که کاهش تولید نفت به عنوان تصمیم عربستان برای همسویی با روسیه در جنگ اوکراین دیده خواهد شد و اینکه انجام چنین اقدامی باعث کاهش حمایت واشنگتن از ریاض می‌شود.

روز یکشنبه نیز «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا از عدم ملاقات جو بایدن با ولی‌عهد سعودی در جریان نشست آتی «گروه-۲۰» در اندونزی خبر داد.

در مقابل مقامات سعودی تلاش دارند تا تصمیم اوپک پلاس را غیر سیاسی جلوه داده و آن را صرفا راهکاری برای ثبات بازار انرژی معرفی کنند. در این راستا عادل الجبیر، وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه به شبکه سی ان ان گفت که عربستان سعودی همواره تلاش کرده است تا ثبات بازار نفت را تضمین کند و این به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است. او تأکید کرد که عربستان به تنهایی این تصمیم را نگرفته و کاهش تولید نفت با اجماع ۲۲ کشور عضو انجام شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها