تشدید تورم در منطقه یورو و انگلیس ادامه دارد

تشدید تورم در منطقه یورو و انگلیس ادامه دارد
پنج‌شنبه 28 مهر 1401 - 01:23

افزایش هزینه‌های تامین انرژی و غذا در نتجه مستقیم جنگ در اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه محرک اصلی دو رقمی شدن نرخ تورم در سراسر اروپا با نزدیک شدن فصل زمستان بوده‌ است.

العالم-اروپا

همزمان با بررسی طرح اعمال سقف قیمت بر واردات گاز روسیه توسط اتحادیه اروپا، نرخ تورم در منطقه یورو به تقریبا 10 درصد جهش پیدا کرده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، سازمان «یورو استات»، مرکز داده متعلق به کمیسیون اروپا، اعلام کرد، قیمت‌ها در ماه سپتامبر در سراسر 19 کشوری که از ارز «یورو» استفاده می‌کنند 9.9 درصد بالا تر از قیمت ها در همین منطقه در مدت مشابه در سال گذشته میلادی بوده است.

این نرخ همچنین افزایش چشمگیری نسبت به رقم 9.1 درصد که یورواستات در ماه اوت برای منطقه یورو گزارش کرد پیدا کرده است.

بیشترین افزایش قیمت با رقم 40.7 درصد مربوط به انرژی بوده است؛ افزایش قیمتی که با توجه به بروز بحران هزینه‌های معیشتی دراروپا در اثر تحریم‌های اعمال شده علیه نفت، گاز و زغال‌سنگ روسیه، قابل پیش‌ّبینی بوده است.

بعد از آن بیشترین افزایش قیمت با حدود 11.8 درصد مربوط به مواد غذایی، هم فرآوری شده و هم غیرفرآوری شده، بوده است.

تحریم‌ها علیه روسیه و نبرد در اوکراین سبب مختل شدن صادرات محصولات غلات، دانه‌های روغنی و کود از مناطق تولیدکننده عمده آنها شدند.

نرخ تورمی که این مرکز برای کل 27 کشور عضو اتحادیه اروپا اعلام کرد حتی بیشتر از نرخ تورم منطقه یورو، معادل 10.9 درصد بود؛ رقمی که نسبت به نرخ 10.1 درصدی ماه اوت افزایش نشان داده است.

بر اساس این برآورد، بدترین ارقام تورم در اروپا مربوط به کشورهای کوچک حوزه «بالتیک» یعنی «استونی»، «لیتوانی» و «لتونی»، به ترتیب معادل 24.1 درصد، 22.5 درصد و 22 درصد برای هر کدام، بوده است.

هفته گذشته مشخص شد، وزرای انرژی اروپا یک طرح یکجانبه اعمال سقف را به کمیسیون اروپا برای مبلغی که اروپا برای گاز به روسیه می‌پردازد، پیشنهاد کرده‌اند. این طرح در پی حمله تروریستی به خط لوله‌های انتقال‌ گاز «نورد استریم 1» و «نورد استریم 2» در دریای بالتیک مطرح شد.

«آلکسی میلر»، مدیرعامل شرکت ملی انرژی «گازپروم» روسیه چند روز قبل با اشاره به طرح احتمالی اعمال سقف قیمتی بر واردات گاز روسیه، هشدار داد: «چنین تصمیم یک جانبه‌ای نقض شرایط اساسی قرارداد که مستلزم تا انتها رساندن عرضه است، محسوب می‌شود.»

بر اساس گزارش «اداره ملی آمار» انگلیس، این کشور که هرگز به منطقه یورو نپیوست و در سال 2020 اتحادیه اروپا را ترک کرد، در ماه سپتامبر وضعیت بدی مشابه با دیگر اعضای اتحادیه اروپا داشته است.

به نوشته اسپوتنیک، «شاخص قیمت مصرف کننده» تورم پس از تجربه کاهشی اندک و رسیدن به رقم 9.9 درصد در ماه اوت، به سطح 10.1 درصدی که در ماه ژوئیه ثبت شد، بازگشته است.

«دارن مورگان»، «مدیر آمار اقتصادی» در دفتر ملی آمار انگلیس گفت: «این افزایش تورم به دلیل افزایش قیمت‌ها در بخش مواد غذایی بود و این بخش بالاترین افزایش سالانه قیمت خود را در بیش از 40 سال اخیر داشته است.»

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها