زلال قرآن (1540)؛

صفات و اخلاق چگونه در وجود انسان شکل می گیرند ؟

صفات و اخلاق چگونه در وجود انسان شکل می گیرند ؟
پنج‌شنبه 28 مهر 1401 - 22:30

العالم - زلال قرآن

اگر غلبه قوه ای بر سایر قوا به حد کمال برسد، شخصیت و رفتارهای انسان متناسب با آن شکل می گیرد و در وجود او تثبیت می گردد، و او عملاً جزء آن گروه و دسته از مخلوقاتی می شود که صاحب چنین صفاتی هستند، بطور نمونه در آیات زیر:

1– در آیه 19 سوره مبارکه مجادله (که ذکر آن گذشت):

به صراحت اعلام گردیده که هر کس بطور مستمر از شیطان پیروی کند و با اراده، اختیار خود را به دست هواهای نفسانی و امیال حیوانی (ناشی از قوای شهویه و غضبیه و وهمیه) بسپارد، تدریجاً خُلق و خوی شیطانی پیدا خواهد کرد و کم کم به شیطان مجسم تبدیل می شود و به تعبیر این آیه شریفه به عضویت حزب شیطان در می آید.

2– و در بخش آخر آیه 22 سوره مبارکه مجادله آمده:
«... أُولَـٰئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّـهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُولَـٰئِكَ حِزْبُ اللَّـهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّـهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»
ترجمه: (... این مردم پایدارند که خدا بر دلهاشان (نور) ایمان نگاشته و به روح (قدسی) خود آنها را مؤید و منصور گردانیده و آنها را به بهشتی داخل کند که نهرها زیر درختانش جاری است و جاودان در آنجا متنعّمند، خدا از آنها خشنود و آنها هم از خدا خشنودند، اینان به حقیقت حزب خدا هستند، الا (ای اهل ایمان) بدانید که حزب خدا رستگاران عالمند).

اعلام شده که هر کس به خدا ایمان بیاورد و با تسلیم بودن در مقابل ذات اقدس الهی به روح قدسی او موید گردد، (خلق و خوی ملائکه الله پیدا کرده) در زمره «حزب الله» درمی آید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها