تکرار ادعاهای «زلنسکی» درباره ایران

تکرار ادعاهای «زلنسکی» درباره ایران
پنج‌شنبه 28 مهر 1401 - 13:02

رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه با یک شبکه کانادایی ضمن تکرار ادعاها درباره فروش پهپاد به روسیه، اظهارات تندی علیه ایران مطرح کرد.

العالم - اروپا

در شرایطی که تحرکات غرب برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه فروش پهپاد به روسیه تشدید شده است، رئیس‌جمهور اوکراین ادعاهای را تکرار کرد که ایران آنها را رد کرده است.

شبکه «سی تی وی نیوز» کانادا مصاحبه‌ای با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌‎جمهور اوکراین ترتیب داد و نظر او را درباره اتهامات اخیر اوکراینی‌ها و حامیان غربی این کشور علیه ایران جویا شد.

خبرنگار این رسانه کانادایی از زلنسکی سوال کرد: «طی این هفته صحنه‌های وحشتناکی از حمله پهپادهای کامی‌کازه به کی‌یف را شاهد بودیم. چگونه می‌توانید در برابر چنین سلاح مخوفی مانند این (از اوکراین) دفاع کنید؟ آیا می‌توانید تأیید کنید که ایرانی‌ها در کریمه هستند و به روس‌ها نحوه استفاده از این سلاح‌ها را آموزش می‌دهند؟»

رئیس‌جمهور اوکراینی‌ ضمن قدردانی از حمایت‌های همه جانبه کانادا از اوکراین در جریان جنگ اخیر به شدت به ایران تاخت.

زلنسکی با بیان اینکه هیچ اعتمادی به مقامات ایران ندارد، مدعی شد: «ما باید از خودمان دفاع کنیم. اول از همه در برابر دروغ‌هایی که برخی افراد پخش کده اند».

رئیس‌جمهور اوکراین در ادامه ادعاهای غربی‌ها را درباره فروش پهپادهای ایران به روسیه تکرار کرد و مدعی شد: «اطلاعات زیادی از شرکایمان داریم. آنها به ما اطلاعات می‌دهند و ما می‌دانستیم که ایران در حال تجارت با روسیه است، تجارت پهپادهای شاهد، موشک و دیگر تجهیزات».

وی ادعا کرد: «ایران به طور علنی همه اینها را انکار کرده و گفته است که ما هیچ چیزی نفروخته‌ایم. اما ما صدها حمله از این دست در اوکراین را شاهد هستیم».

در حالی که ایران بارها دادن پهپاد به روسیه را رد کرده و خواستار پایان جنگ از طریق مذاکره و گفت‌و‌گو شده است، ولودیمیر زلنسکی ادعا کرد: «ایران به آنها پهپاد می‌دهد... کشتن اوکراینی‌ها چیزی است که آنها بر سر آن توافق کردند که در ازای پول توافق شده است، پول خونینی که ایران به دست می‌آورد».

این اظهارات ضد ایرانی در شرایطی مطرح می شود که سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک در جمع خبرنگاران، ادعاهای بی اساس در مورد انتقال پهپاد از سوی ایران برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کر‌د.

امیر سعید ایروانی موضع جمهوری اسلامی ایران را در مورد شرایط اوکراین روشن و پیوسته خواند که از ابتدای شروع بحران در اوکراین به طور مستمر مورد تاکید قرار گرفته است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان اضافه کرد: ما همواره براین امر تاکید داشته‌ایم که همه اعضای سازمان ملل باید به طور کامل به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل از جمله حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی احترام بگذارند.

فارس

پربیننده ترین خبرها