بررسی سناریوهای تشکیل دولت جدید عراق

بررسی سناریوهای تشکیل دولت جدید عراق
جمعه 29 مهر 1401 - 14:09

گام بزرگی توسط عراق برای خروج از بن بست سیاسی برداشته شد؛ انتخاب رئیس جمهور و تعیین یک نخست وزیر برای تشکیل کابینه نقش بزرگی در تامین ثبات در این کشور خواهد داشت و برخی احزاب به دنبال سرعت بخشیدن به این فرایند هستند.

العالم - عراق

چارچوب هماهنگی از اعطای مجوز به محمد شیاع السودانی نخست وزیر منتخب، برای انتخاب وزیران شایسته و مناسب خبر داد؛ وی می تواند از میان نامزدهای فعلی انتخاب کند یا خود، نامزدهای جدید پیشنهاد نماید.

گزینه های مورد نظر السودانی برای وزارتخانه ها تقریبا انتخاب و مشخص شده است و تنها وزارت دفاع و وزارت کشور، هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند.

برخی احزاب برای تسریع در تشکیل دولت و در نتیجه رای اعتماد مجلس به آن، امتیازات و تسهیلاتی ارائه کردند.

این در حالی است که 15 نماینده مستقل با استناد به سهمیه‌ بندی های حزبی و فساد مالی و اداری، یک جبهه مخالف دولت السودانی تشکیل دادند.

هادی‌ السلامی، نماینده مستقل اظهار داشت: از طریق نقش نظارتی خود در پارلمان، برای مبارزه با فساد و بازسازی زیرساخت ها فعالیت خواهد کرد. السلامی با بیان اینکه جبهه و بلوک اشراق کانون تصمیم به تحریم جلسه تشکیل دولت گرفتند، و بنا دارند به مخالفت های سیاسی متوسل شد.

جلسه ای که سخن از تشکیل آن است، با نظرهای متعدد و متفاوت روبرو است. برخی نمایندگان معتقدند رئیس جمهور منتخب به زمان بیشتری برای تشکیل جلسه نیاز دارد. بعضی از نمایندگان نیز بر این اعتقادند که کابینه باید در اواسط هفته آینده تصویب شود.

همزمان منابع آگاه از تشکیل جلسه پارلمان عراق در روز شنبه خبر دادند که درباره همه اعضای دولت جدید به ریاست شیعه السودانی رای گیری خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها