بیانیه ضد ایرانی تروئیکای اروپا درباره حملات پهپادی در اوکراین

بیانیه ضد ایرانی تروئیکای اروپا درباره حملات پهپادی در اوکراین
جمعه 29 مهر 1401 - 18:41

سه کشور اروپایی با مبنا قرار دادن ادعاهای اثبات‌نشده درباره استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در اوکراین بیانیه‌ای ضد ایرانی صادر کردند.

العالم - ایران

انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای ضمن تکرار ادعاهای اثبات‌نشده در خصوص استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ ایران، از سازمان ملل خواسته‌اند درباره اینکه آیا این مسئله نقض قطعنامه شورای امنیت به شمار می‌رود یا خیر تحقیق کند.

اوکراین پیش از این خواستار دیدار کارشناسان سازمان ملل از این کشور برای بازرسی از قطعات پهپادهای سقوط‌کرده و مرتبط ساختن با آن اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای ایران شده است.

کشورهای غربی در روزهای گذشته ادعا کرده‌اند پهپادهای مورد استفاده روسیه برای حمله به زیرساخت‌های اوکراین ساخت ایران هستند. جمهوری اسلامی ایران همواره ارسال سلاح برای هر یک از دو طرف جنگ اوکراین را رد کرده است.

« امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز گذشته در نامه‌ای مرتبط ساختن این ادعا با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ را فاقد هر گونه پایه حقوقی در چارچوب قطعنامه مذکور خواند.

امیرسعید ایروانی در این نامه از اینکه اوکراین موضع بی طرفی ایران در جنگ جاری در این کشور را نادیده گرفته و به ادعاها و موضع گیری‌های اشتباه براساس اطلاعات ثابت نشده ادامه می دهد،ابراز تاسف کرده است.

وی افزود: «اوکراین به دنبال اهداف سیاسی در مرتبط ساختن ادعاهای بی اساس علیه ایران و قطعنامه ۲۲۳۱ است.»

او همچنین در ادامه به دلایل غیر مرتبط بودن موضوع استفاده از سلاحهای متعارف در جنگ اوکراین با ضمیمه Bقطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پرداخته است.

ایروانی تاکید کرد: «محدودیتهای ذکر شده در پاراگراف 6 ضمیمه Bقطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در اکتبر ۲۰۲۰ پایان یافته است و از آن زمان هیچکدام از اقدامات ایران در جهت تامین ،فروش یا انتقال سلاح یا مواد مرتبط به آن به دیگر کشورها تحت قطعنامه ۲۲۳۱ نبوده است.»

سفیر و نماینده کشورمان همچنین ادعای اوکراین در مورد پاراگراف 4 ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ را نیز یک تفسیر نادرست و خودسرانه از قطعنامه و روح این پاراگراف دانست. وی تاکید کرد: «پاراگراف ۴ ضمیمه Bقطعنامه ۲۲۳۱ به صورت روشن به محدودیتهای اقلام،مواد تجهیزات،کالا و تکنولوژی در ارتباط با توسعه سیستم موشکهای دارای سلاح هسته ای اشاره می کند. در این رابطه نیز ایران هرگز نه تامین کرده و نه قصد دارد اقلام ،مواد ،تجهیزات ،کالاها و تکنولوژی که به توسعه سلاحهای هسته ای کمک می کنند را تامین کند.بویژه در خصوص دولتهای دارنده سلاح هسته ای که اساسا به این اقلام مواد تجهیزات ،کالاها و فناوری اصلا احتیاجی ندارند.»

ایروانی گفت: پیشنهاد اوکراین به کارشناسان سازمان ملل برای دیدار از این کشور برای بازدید از پهپادهای سقوط کرده به منظور تسهیل اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد هرگونه پایه حقوقی درچارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ است.

وی تاکید کرد: ایران از دبیرکل سازمان ملل می خواهد که از هرگونه سوءاستفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ در ارتباط با جنگ اوکراین جلوگیری شود. سفیر و نماینده دائم کشورمان در پایان درخواست کرده تا این نامه به عنوان سند شورای امنیت سازمان ملل ثبت و منتشر شود.

روسیه از بامداد دوشنبه (۱۰ اکتبر/ ۱۸ مهرماه) چندین حمله موشکی به مرکز شهر «کی‌یف»، پایتخت اوکراین و چند شهر دیگر در این کشور انجام داد. این حملات به کشته و زخمی‌شدن ده‌ها نفر منجر شد. روسیه چند شهر دیگر در مناطق جنوبی و غربی اوکراین را هم هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است.

حملات موشکی روسیه دو روز بعد از انفجار مهیبی در پل «کرچ» انجام شد. این انفجار به تخریب بخشی از پل کرچ منجر شد که تنها محور برای متصل کردن روسیه به شبه‌جزیره کریمه است. روسیه در سال ۲۰۱۴ این شبه‌جزیره را که تا آن زمان بخشی از اوکراین بود در پی یک همه‌پرسی به اراضی خود الحاق کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه تأیید کرد که او فرمان این حملات موشکی را به تلافی تخریب پل کرچ صادر کرده است. او هشدار داد هر گونه حمله برای تهدید روسیه با «پاسخ سخت» مواجه خواهد شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها