رسانه‌های ترکیه:

مذاکرات پذیرش فنلاند در ناتو در آنکارا برگزار می‌شود/ تمرکز مذاکرات بر استرداد افرادی که ترکیه آنها را تروریست می‌داند

 مذاکرات پذیرش فنلاند در ناتو در آنکارا برگزار می‌شود/ تمرکز مذاکرات بر استرداد افرادی که ترکیه آنها را تروریست می‌داند
شنبه 30 مهر 1401 - 13:48

فنلاند و سوئد در حالی می‌کوشند با جلب رضایت ترکیه به ناتو ملحق شوند که آنکارا شرط موافقت خود با این مساله را استرداد افرادی اعلام کرده که آنها را تروریست می داند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، خبرگزاری دولتی ترکیه روز شنبه گزارش داد مقامات فنلاند روز سه شنبه وارد آنکارا می شوند تا در مورد درخواست کشورشان برای پیوستن به ناتو گفتگو کنند.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، هیئتی از وزارت دادگستری فنلاند با قاسم چیچک، رئیس روابط خارجی وزارت دادگستری ترکیه دیدار خواهد کرد. این گزارش می افزاید مذاکرات بر سر استرداد افرادی که ترکیه آنها را تروریست می داند، متمرکز خواهد بود.
هم فنلاند و هم همسایه‌اش، سوئد، پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه، درخواست عضویت در ائتلاف ناتو را مطرح کردند و سیاست‌های دیرینه عدم تعهد نظامی را کنار گذاشتند. عضویت در ناتو مستلزم حمایت یکپارچه همه اعضای فعلی از جمله ترکیه است.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه گفت موافقت خود را برای دیدار با اولف کریسترسون، نخست‌وزیر جدید سوئد نیز در آنکارا اعلام کرده است.
ترکیه تهدید کرده است اگر فنلاند و سوئد به خواسته هایش عمل نکنند، این روند را مسدود خواهد کرد. به‌ویژه آنکارا از آنها می‌خواهد افرادی را که تروریست می‌داند، مانند حامیان حزب کارگران کردستان یا پ‌ک‌ک، و اعضای گروهی که گفته می‌شود کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ را سازماندهی کرده‌اند، سرکوب کنند.
ترکیه همچنین خواستار لغو تحریم تسلیحاتی که پس از تهاجم سال 2018 به شمال سوریه برای مبارزه با شبه نظامیان کُرد وضع شده بود، شده است. سوئد ماه گذشته اعلام کرد این تحریم را لغو خواهد کرد، اقدامی که هدف آن جلب رضایت آنکارا است.
تنها پارلمان های ترکیه و مجارستان هنوز الحاق فنلاند و سوئد را تصویب نکرده اند.

پربیننده ترین خبرها