کشمکش بر سر پست های وزارتی، مانع بزرگ بر سر راه تشکیل کابینه در عراق

يکشنبه 1 آبان 1401 - 18:26

چند روزی است که احزاب سیاسی عراق بر سر توزیع پست های وزارتی در کابینه جدید با یکدیگر رقابت شدیدی دارند؛ این مسئله تلاش های محمدشیاع السودانی نخست وزیر مکلف برای تشکیل دولت را دچار مشکل کرده است. بیشترین رقابت بر سر وزارت های نفت، اقتصاد، دفاع و امور خارجه است.

العالم-عراق

با گذشت یک سال کامل از برگزاری انتخابات پارلمانی، اکنون نگاه ها به احزاب شیعه‌ای معطوف است که زیر نظر چارچوب هماهنگی هستند.

از سویی به دلیل اختلافات عمیق برای کسب برخی وزارت ها همچون نفت، حمل و نقل و وزارت کشور میان ائتلاف های دولت قانون و فتح نقشه سهمیه بندی احزاب تغییر کرد و از سوی دیگر این دو حزب بخاطر ضرورت امتیاز دادن برای تشکیل هرچه سریع تر حکومت، تحت فشارهای سیاسی هستند.

درمورد احزاب کردستان نیز باید گفت که اختلاف همچنان میان اتحاد میهنی و حزب دموکراتیک درخصوص تقسیم پست های وزارتی و مدیریتی پابرجاست.

این درگیری ها راه تشکیل به موقع حکومت را برای السودانی نخست وزیر مکلف بسیار دشوار می کند، بطوری‌که جلسه رای اعتماد که قرار بود روز گذشته برگزار شود تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد و اگر این روند ادامه یابد، السودانی در تشکیل کابینه ناکام خواهد ماند یا دست‌کم تنها لیست نیمی از کابینه را به پارلمان ارائه خواهد کرد.

گفتنی است که نخست وزیر از روز منصوب شدنش 30 روز فرصت دارد تا کابینه خود را تشکیل دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها