آیا بن سلمان واقعا از دستورات آمریکا سرپیچی می کند؟

آیا بن سلمان واقعا از دستورات آمریکا سرپیچی می کند؟
دوشنبه 2 آبان 1401 - 19:00

برخی ادعا کرده اند بن سلمان از دستورات آمریکا سرپیچی می کند درحالیکه همه می دانند رژیم سعودی متکی به حمایت آمریکاست و بن سلمان هرگز بدون موافقت آمریکا نمی تواند جانشین پدرش شود.

العالم – کشکول

هیچ راهی وجود ندارد که توافق ابراهیم با کشورهای حوزه خلیج فارس بدون موافقت عربستان سعودی تحقق یابد. سعودی به طرف عادی سازی حرکت می کند. اگر مجددا انتخاب شوم تحقق عادی سازی هدف اصلی دیپلماتیک من خواهد بود که امیدوارم ظرف چند هفته این اتفاق بیفتد. این سخنان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه سی ان ان آمریکاست.

وی افزود که اولین موضوعی که باید به آن اعتراف نمود آن است که عربستان سعودی از مدتها قبل روند عادی سازی تدریجی را آغاز کرده است، زیرا از سال 2018، قبل از توافق ابراهیم، سعودی ها حریم هوایی خود را به روی صدها هزار اسرائیلی باز کردند تا بتوانند برای سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس و ماورای آن از آسمان سعودی عبور کنند، این تصمیم کاملا حساب شده بود.

اگرچه هیچ موضوع جدیدی در سخنان نتانیاهو وجود ندارد جز اینکه بدون عربستان سعودی عادی سازی با اسرائیل صورت نمی گیرد و عربستان سعودی تحت حاکمیت محمد بن سلمان، مدتها قبل از توافق ابراهیم اقدام به عادی سازی با این رژیم کرده است و حتی نتانیاهو به عربستان سعودی سفر کرد اما یک موضوع کاملا مشخص شد و آن اینکه ادعای رسانه های سعودی آمریکایی درباره نافرمانی بن سلمان از دستورات آمریکا در زمینه افزایش تولید نفت اوپک و رویکرد بن سلمان به طرف روسیه، فقط برای بهتر جلوه دادن وجهه شخصی است که آرزوی حکومت بر سعودی را در سر می پروراند و با این اقدام می خواهد به حامیان جمهوری خواه خود جهت پیروزی در انتخابات مجلس آمریکا در نوامبر 2022 کمک و زمینه بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید را فراهم کند.

در این میان برخی از کارشناسان معتقدند دموکراتهای آمریکا با استفاده از این سیاست سعودی، نفت و گاز خود را به چهار برابر قیمت اصلی به اروپا فروختند و درآمد زیادی به همین علت کسب کردند.

خنده دار آن است که برخی ادعا کرده اند بن سلمان از دستورات آمریکا سرپیچی می کند درحالیکه همه می دانند رژیم سعودی متکی به حمایت آمریکاست و بن سلمان هرگز بدون موافقت آمریکا نمی تواند جانشین پدرش شود و اصلا به همین دلیل بود که بن سلمان، بحرین، امارات، سودان و مغرب را به عادی سازی با رژیم صهیونیستی سوق داد تا حمایت آمریکا و لابی های صهیونیستی در آمریکا، اروپا و غرب از پادشاهی خود را بدست آورد.

پربیننده ترین خبرها