لاوروف: روسیه قصد تقویت همکاری با کشورهای اسلامی را دارد

لاوروف: روسیه قصد تقویت همکاری با کشورهای اسلامی را دارد
دوشنبه 2 آبان 1401 - 19:52

وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که کشورش قصد دارد همکاری های امنیتی و اقتصادی را با کشورهای اسلامی توسعه دهد و مشارکت با سازمان همکاری اسلامی را تقویت کند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست با حسین براهیم طاها دبیر کل سازمان همکاری اسلامی گفت که روسیه و کشورهای برخوردار از تمدن اسلامی، هم پیمانان قابل اعتماد دیرینه هستند که در تضمین امنیت و ثبات و حل مشکلات اقتصادی همکاری می کنند.

لاوروف افزود: ما قصد تقویت بیشتر همکاری هایمان را با کشوهای عضو این سازمان در همه حوزه ها با توجه به شیوه های اجتماعی - سیاسی و ارزش های سنتی روحانی و اخلاقی شما، داریم.

وزیر امور خارجه روسیه افزود که کشورش در شرایط پیچیده بین المللی کنونی برای این واقعیت ارزش قایل می شود که جهان اسلام استقلال خود را از دست نداده و به اصل برابری ذاتی کشورها و همچنین توسعه روابط بین المللی بر اساس قوانین بین المللی و احترام به گوناگونی فرهنگی جهان نوین، پایبندی نشان داده است.

طاها در این دیدار، روسیه را دوست قدیمی این سازمان وکشورهای عضو دانست و با ابراز خشنودی از فرصت به دست آمده برای بررسی وضع کنونی روابط دوجانبه، افزود: شرایط جهان در هنگام دیدار ماه ژوئن ما، دشوارتر بود اما اکنون می توانیم بگوئیم که جهان به آهستگی درک رخدادهای کنونی را آغاز کرده و به تصور من، این لحظه، برای ابراز آشکار دوستی به روسیه و نیاز به توسعه بیشتر روابطمان در آینده، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام در آوریل تمایل خود را به همکاری با روسیه در زمینه فناوری فضایی به همراه توسعه اقتصادی آفریقا و آسیا اعلام کرده بود.

وزیر امور خارجه روسیه پیشتر با رد ادعای غرب مبنی بر انزوای مسکو تاکید کرد که در دوره حساس تاریخی و حرکت به سمت جهان چند قطبی، و بدون هیچ اغراقی، در دوره مهم و درازمدتی از تاریخ قرار داریم.

لاوروف بیان اینکه درحال فاصله گرفتن از "غرب وحشی" و بی‌قائده هستیمt خاطر نشان کرد: فرایند شکل‌گیری جهان چندقطبی در حال گسترش است و قدرت‌های اقتصادی و سیاسی جدیدی به وجود آمده است.

به گفته این دیپلمات ارشد روسیه این قدرت‌های غیر غربی جدید، آسیا و به طور کلی اوراسیا و آفریقا هستند که با حجم عظیمی از منابع طبیعی هنوز توسعه نیافته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای آمریکای لاتین نیز نه تنها به دنبال حفظ روابط با مسکو، بلکه علاقه‌مند به تعمیق آن‌ها هستند، افزود: اگر یک بررسی درباره تعداد کشورهایی که درحال توسعه همکاری‌های مشترک با روسیه هستند صورت گیرد، نتیجه آن نشان خواهد داد که مفهومی به عنوان انزوای روسیه وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، از زمان آغاز جنگ اوکراین و روسیه، غربی‌ها بارها مدعی شده‌اند که تحریم‌ها و سیاست‌های غرب علیه مسکو، باعث انزوای روسیه در جامعه بین‌الملل شده است.

در همین راستا، به تازگی ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه نیز در اظهاراتی تاکید کرده بود که تعداد دیدارهای هیات روسی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل همه اشارات مربوط به انزوای مسکو را از بین برد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

از روز پنجم اسفندماه ۱۴۰۰ همزمان با آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین، کشورهای غربی به رهبری آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال کردند.

پربیننده ترین خبرها