ترکیه و پایگاه‌های نظامی‌اش در شمال سوریه

ترکیه و پایگاه‌های نظامی‌اش در شمال سوریه
دوشنبه 2 آبان 1401 - 22:09

پیامدهای درگیری‌ها میان گروه‌های مسلح همچنان در شمال سوریه منعکس می‌شود و اوضاع در منطقه حومه حلب همچنان طوفانی است.

العالم- تحلیل روز

در واقع، ترکیه در تلاش برای سرپوش گذاشتن به چالش‌های داخلی و شکست‌های منطقه‌ای خود، بستر درگیری‌های خونین میان گروه‌های مسلح را مهیا کرده تا از این طریق، مجال برای ایجاد پایگاه‌های نظامی جدیدش در مناطق درگیری در شمال حلب هموار گردد.

منابع محلی در حومه غربی حلب اعلام کردند ارتش ترکیه در اوایل هفته کار ایجاد پایگاهی نظامی در حومه گذرگاه الغزاویه که استان ادلب- تحت کنترل جبهه النصره- را از مرزهای عفرین در حومه شمال غربی حلب جدا می‌کند، آغاز کرده است.

این منابع خاطرنشان کردند که ارتش ترکیه به دنبال آوردن بلوک‌های سیمانی به این منطقه، کار احداث را آغاز کرده است ولی اقدام مشابهی در گذرگاه دیربلوط که به عفرین نیز منتهی می‌شود، مورد نیاز است که الجولانی از طریق آن، بخشی از کاروان نظامی‌اش را به این منطقه وارد کرد.

با اندکی تامل درباره این خبر، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که ترکیه از ابتدای بحران سوریه تا به امروز اشتباهاتی در سیاست داشته و به حمایت از عناصر مسلح و پشتیبانی سیاسی و رسانه‌ای از آنها محدود نمی‌شود بلکه تا حد زیادی حقایق در سوریه را تحریف کرده است.

در سایه چنین سیاستی، ترکیه در باتلاق شمال سوریه افتاده، به حدی که دیگر نتوانسته است به این وضعیت غیرعقلانی پایان بدهد بنابراین همیشه خوانش نادرستی از واقعیت ایجاد می‌کند ؛صحنه‌ای که همواره در مرز سوریه با ترکیه تکرار می‌شود که در کنار عوامل دیگر، ناشی از تلاش ترکیه برای ساقط کردن دولت سوریه و تجزیه این کشور است که این امر بر امنیت و ثبات این کشور بازتابی منفی دارد.

ترکیه همچنین به نقش خصمانه خود علیه سوریه ادامه می‌دهد و بر حمایت از گروه‌های مسلح در شمال سوریه متمرکز است وضعیتی که امنیت منطقه را تهدید می‌کند و آن را به سوی عواقب فاجعه‌باری سوق می‌دهد. ترکیه از سال ۲۰۱۱ همان اشتباهات را تکرار می‌کند و مدام در تلاش است تا معادلات و نقشه‌های سیطره را بازترسیم کند. حمایت از تروریسم، سکوی پرشی به ترکیه شده است تا به تجاوز و اشغالگری در سوریه ادامه دهد.

همه می‌دانند که منافع واقعی ترکیه در حومه ادلب، حلب، لاذقیه و حماه مستلزم اتکا به جبهه النصره است که در عین حال بازیگر محوری محسوب می‌شود. لذا با در راس قرار گرفتن منافع ترکیه، آنکارا این گروه تروریستی را نیروی اصلی در کل منطقه شمال می‌داند و درصدد است تا آن را به تنها نماینده مخالفان سوری در شمال کشور معرفی کند که این امر مستلزم حمایت نظامی و تثبیت سیطره النصره بر مناطق تحت اشغال است. پایگاه‌های نظامی در حال احداث بخشی از تلاش‌ها برای چنین تثبیتی است.

تحکیم حضور نظامی ترکیه با قوانین جدید در تضاد با گفتمان سیاسی ترکیه و تلاش این کشور برای نزدیک شدن به سوریه است. به نظر می‌رسد حوادث و تحولات در شمال سوریه و تنش‌های نظامی اخیر میان گروه‌های مسلح، فراتر از تنظیم مجدد کارت‌های هرج و مرج و تروریستی نیست و ترکیه همواره به حمایت از آنها ادامه می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها