القحوم در گفتگو با العالم: درب‌های صنعا برای گفتگو ملی با همه جریان های یمنی باز است/ سعودی تمایلی برای برقراری صلح در یمن ندارد/ ماجرای سفر هیات‌های سعودی به صنعا و هیات های یمنی به ریاض/ اختلافات درونی در «شورای ریاستی یمن» بسیار است/ نمایش توان نظامی در واقع پیام آمادگی ما برای دفاع از کشور است/ شروط یمن برای برقراری آتش‌بس

القحوم در گفتگو با العالم: درب‌های صنعا برای گفتگو ملی با همه جریان های یمنی باز است/ سعودی تمایلی برای برقراری صلح در یمن ندارد/ ماجرای سفر هیات‌های سعودی به صنعا و هیات های یمنی به ریاض/ اختلافات درونی در «شورای ریاستی یمن» بسیار است/ نمایش توان نظامی در واقع پیام آمادگی ما برای دفاع از کشور است/ شروط یمن برای برقراری آتش‌بس
سه شنبه 3 آبان 1401 - 22:00

«علی القحوم» از اعضای ارشد دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن آمریکا را متهم کرد که با ساخت پایگاه های نظامی در یمن در پی تشدید درگیری ها است.

العالم _ یمن

«علی القحوم» در گفتگو با برنامه "ضيف و حوار" شبکه العالم گفت آمریکایی ها با ساخت پایگاه های نظامی در یمن، به سرعت در پی اجرای طرح آمریکایی صهیونیستی در مناطق اشغالی و به طور مشخص در باب المندب و جزیره سقطری هستند و در همین حال انگلیسی ها برای ساخت پایگاه نظامی در المهره تلاش می کنند.

متن گفتگو به این شرح است:

عملیات حضرموت پیامی آشکار به کشورهای متجاوز بود

العالم: دیدگاه شما درباره عملیات اخیر نیروهای دولت صنعاء در استان حضر موت چیست؟

القحوم: این عملیات پیامی آشکار به کشورهای متجاوز بود که برای غارت ثروت و دارایی ملت یمن تلاش می کنند در حالی که ملت یمن در مشکلات اقتصادی بسیاری به سر می برد و به این ثروت نیازمند است. این در حالی است که سيد عبدالملك الحوثی پیشتر هشدار داده بود که نیروهای یمنی در برابر ثروت ملت یمن ساکت نمی مانند.

آمریکایی‌ها نمی خواهند مطالبات مشروع ملت یمن برآورده شود

العالم: پس چرا این عملیات از طرف برخی نهادهای بین المللی و منطقه ای محکوم شد؟

القحوم: زیرا آنچه در جهان و در شورای امنیت حرف نخست را می زند، منافع آمریکایی‌ها است و آمریکایی‌ها نمی خواهند مطالبات مشروع ملت یمن برآورده و مشکلات اقتصادی آن برطرف شود.

آمریکایی‌ها در حال زمینه سازی برای تشدید درگیری هستند

العالم: با توجه به موضع شما، آیا ممکن است پس از چند بار آتش بس، بار دیگر شاهد تشدید درگیری باشیم؟

القحوم: بالطبع آمریکایی هم اکنون با ساخت پایگاه های نظامی در حضرموت و با استقرار نیروهای آمریکایی در این استان و در سواحل یمن، در حال زمینه سازی برای تشدید درگیری هستند.

العالم: آیا امروزه جنگ یمن را دولت آمریکا اداره می کند؟

القحوم: آری بدون شک این آمریکا و انگلیس هستند که جنگ یمن را اداره می کنند. آن دو حتی به سعودی و امارات هم اعتماد نکردند. آمریکایی ها با ساخت پایگاه های نظامی در یمن، به سرعت در پی اجرای طرح آمریکایی صهیونیستی در مناطق اشغالی و به طور مشخص در باب المندب و جزیره سقطری هستند و در همین حال انگلیسی ها برای ساخت پایگاه نظامی در المهره تلاش می کنند.

آمریکا مدیریت جنگ در یمن را برعهده دارد

العالم: یعنی دولت آمریکا نیروهای ائتلاف متجاوز را اداره می کند؟

القحوم: آری این آمریکایی ها هستند که نقش ها را بین نیروهای اماراتی و سعودی و بین نیروهای مزدور تقسیم می کنند به گونه ای که سعودی ها در شمال یمن و اماراتی ها در جنوب یمن فعالیت می کنند. با این حال آمریکا برای استان حضر موت و انگلیس برای استان المهره اهمیت فراوان قائلند و بهانه آن دو حمایت از کشتیرانی بین المللی است در حالی که تلاش می کنند از این طریق به چین، روسیه و ایران و بسیاری از کشورها که مخالف سیاست های آمریکا هستند، فشار آورند.

العالم: آیا حمله اخیر شما در واقع واکنشی به این اقدامات آمریکا و انگلیس بود؟

القحوم: آری واکنش ما در همین چارچوب بود.

نمایش توان نظامی در واقع پیام آمادگی ما برای دفاع از کشور است

العالم: با این حال آنها دولت صنعاء را متهم می کنند که با نمایش توان نظامی به دنبال گزینه نظامی است؟

القحوم: واکنش ما کاملا طبیعی است زیرا ما در میدان شاهد ادامه تجاوزات هم امارات و سعودی و هم آمریکا و انگلیس هستیم علاوه بر اینکه پرواز هواپیماها همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که آتش بس از روز نخست با هدف برطرف شدن مشکلات انسانی پذیرفته شد در حالی که این مشکلات و محاصره همه جانبه همچنان ادامه دارد. در همین حال فرودگاه ها و بندرها همچنان بسته است و دولت صنعاء باید در برابر این رفتار تجاوزکارانه موضع بگیرد و واکنش نشان دهد. نمایش توان نظامی دولت صنعاء در واقع پیام صلح و به این معنی است که ما آماده دفاع از خود هستیم.

شروط یمن برای برقراری آتش‌بس

العالم: با توجه به تحولات کنونی، آیا اوضاع یمن را در آینده مثبت می بینید یا منفی؟

القحوم: ما با برقراری آتش بس موافقیم اما درصورتی که مطالبات ملت یمن را برآورده کند از جمله باز شدن فرودگاه ها و بندرها برای وارد شدن مواد غذایی و دارو به یمن در حالی که متجاوزان چنین چیزی را نمی پذیرند و فقط به دنبال خرید زمان هستند تا خود را برای تشدید درگیری آماده کنند.

بازگشایی فرودگاه‌ها حق ملت یمن است

العالم: علت شکست در رسیدن به توافق با وجود مشورت ها با هانس گرونبرگ نماینده سازمان ملل چیست؟

القحوم: به نظر من به جای علت شکست باید بگوییم علت لجاجت آمریکا و انگلیس چیست زیرا ما خواستار باز شدن فرودگاه ها شدیم که حق ملت یمن است اما آنان نپذیرفتند. ما همچنین خواستار پرداخت حقوق کارکنان شدیم اما بازهم گفتند این شرط، نشدنی است در حالی که این خواسته ها شرط و شروط نیستند بلکه حق ملت یمن است و در حالی که فرزندان یمن از گرسنگی رنج می برند، سعودی، امارات، آمریکا و انگلیس ثروت های آنان را غارت می کنند. آنها حتی در پرونده مبادله اسیران هم لجبازی می کنند.

متجاوزین نه به مسائل انسانی اهمیت می دهند و نه به مطالبات اقتصادی

العالم: هم اکنون مهم ترین موارد اختلاف چیست؟

القحوم: به باور من، اختلافی در میان نیست بلکه مخالفت آمریکا مانع توافق شده است. طبق آتش بس پیشین قرار بود پروازهایی از صنعاء به اردن و نیز به مصر صورت گیرد و مصر هم راضی شد اما لجبازی کشورهای متجاوز باعث شد که حتی یک پرواز هم به مصر صورت نگیرد.

کشورهای متجاوز نه به مسائل انسانی اهمیت می دهند و نه به مطالبات اقتصادی زیرا نفع آنان در غارت ثروت های مردم یمن است. با این حال ما هشدار می دهیم که زنگ خطر به صدا درآمده است و ما برای گرفتن حق خود آماده ایم و کشورهای متجاوز باید بدانند که یمن این قدرت را دارد که مانع غارت و چپاول ثروت مردم خود شود. ما این همه ثروت نفت و گاز داریم اما مجبوریم نفت و گاز وارد کنیم و این پذیرفتنی نیست.

العالم: آیا فکر نمی کنید زبان تهدید باعث ایجاد مانع در مسیر گفت و گو برای تحقق توافق سیاسی شود؟

القحوم: خیر مانع نیست، بلکه باعث می شود آمریکا و انگلیستان بفهمند که صنعا دارای توانایی نظامی برای جلوگیری از غارت منابع مردم یمن است، پس وقتی به این معادله پی ببرند، یمن را ترک خواهند کرد و دست از غارت منابع این کشور برمی دارند.

تنها هدف آمریکا و انگلیس نابودی یمن هستند

العالم: چرا طرف مقابل با خواسته هایی مانند بازگشایی فرودگاه و بندر یا پرداخت حقوق مخالف است، در حالیکه این خواسته ها انسانی بوده و مردم یمن از آن منتفع می شوند؟

القحوم: آمریکا، انگلیستان و کشورهای ائتلاف می خواهند مردم یمن از اوضاع دشوار اقتصادی رنج ببرند لذا هرگز کاری به نفع این مردم انجام نمی دهند و هدفشان فقط نابودی یمن است.

سخن آمریکا در پرونده یمن با عملش در تناقض است

العالم: اما آمریکا و انگلستان مدعی شده اند که صنعا با شروط محال و دشوار در مسیر تمدید آتش بس مانع تراشی می کند، نظر شما در این زمینه چیست؟

القحوم: آمریکایی ها درباره پرونده یمن سیاست دوگانه ای را اعمال می کنند، ما بیانیه‌ها و حرف‌هایی می شنویم، اما در واقعیت شاهد اقدامات دیگری هستیم.

رفتار آنها خصمانه است. آمریکایی ها نه فقط نمی خواهند این تجاوز و رنج مردم یمن پایان یابد، بلکه علیه این مردم توطئه می کنند، انگلستان نیز توطئه می کند تا مردم یمن را در جنگ داخلی گرفتار کند، لذا ما در برابر این توطئه ها برای وحدت داخلی و اطلاع رسانی به مردم تلاش می کنیم.

ما نمی خواهیم هیچ مشکل داخلی وجود داشته باشد. بیایید یخ ها را آب کنیم و مشکلات خود را به عنوان یمنی ها حل کنیم و در برابر ائتلاف بایستیم و اشغالگران را به خروج از یمن مجبور کنیم.

آمادگی صنعا برای گفتگو ملی با همه جریان های یمنی

العالم: این فراخوان هنوز برای همه نیروهای یمنی مانند رشاد العلیمی، حزب اصلاح و نیروهای مخالف ادامه دارد؟

القحوم: بله، صنعا به عنوان نماینده دولت و مردم یمن، دربهایش به روی همه مردم استان های جنوبی باز و دستش به طرف مردم استان های جنوب دراز است. پس برای گفت و گوی ملی بیایید.

العالم: آیا در حال حاضر نزدیکی با برخی نیروها به عنوان تغییر نگرش بعد از این همه مدت جنگ و محاصره وجود دارد؟

القحوم: بله، در موضع احزاب سوسیالیست، ناصری؛ اصلاح و حکومت انتقالی تغییراتی ایجاد شده و دریافته اند که امارات، عربستان سعودی، آمریکا و انگلستان آنها را نیز هدف قرار می دهند، امارات آنها را نمی خواهد و سعودی با احساساتشان بازی می کند، لذا بر اساس قاعده ملی فراگیر می گوییم که بیایید در برابر پروژه های ویرانگر سعودی بایستیم.

سعودی تمایلی برای برقراری صلح در یمن ندارد

العالم: برخی می گویند سعودی خواستار پایان جنگ یمن یا آتش بس دائمی است، آیا این تمایل را احساس کرده اید؟

القحوم: سعودی در چارچوب تاکتیک‌ها کار می کند و جدی نیست. عربستان هیچ دیدگاهی درباره یمن ندارد. پرونده یمن امروز با روند همپوشانی مواجه است. سعودی می خواهد پرونده یمن فقط در دست خودش باشد.

العالم: یعنی سعودی تمایلی به صلح در یمن ندارد؟

القحوم: خیر؛ تمایلی ندارد.

ماجرای سفر هیات‌های سعودی به صنعا و هیات های یمنی به ریاض

العالم: اما برخی سفر هیات سعودی یه یمن و هیات یمنی به عربستان سعودی را نوعی نزدیکی میان صنعا و ریاض می دانند؟

القحوم: افزایش توانمندی نظامی صنعا سعودی را وادار کرد که به صنعا هیات اعزام و با آن تفاهم کند، سفر این هیات نیز برای بازدید از اسرا بود، هدف سعودی کاهش فشارهای داخلی و خارجی بر خود است، به این دلیل که در این جنگ با شکست مواجه شده است.

العالم: برخی اطلاعات حاکیست که سعودی قصد خروج از پرونده یمن و تحویل آن به امارات را دارد، ارزیابی شما در این زمینه چیست؟

القحوم: اختلافات آمریکا و سعودی، قدیمی است که به خاطر رویدادهای یمن افزایش یافته است، این اختلاف بر سر نفوذ و سلطه است.

بین امارات و آمریکایی ها و نیز بین انگلیسی ها و سعودی توافق شده است که تقسیم کار شود به این صورت که سعودی به مرزها و مناطق شمالی بپردازد و امارات با آمریکا و انگلیس هماهنگ شود.

العالم: موضع سازمان ملل متحد در قبال لجاجت آمریکایی انگلیسی سعودی اماراتی و تلاش آنها برای نابودی یمن چیست؟ آیا از صلح در یمن حمایت می کند؟ موضع این سازمان در قبال پرونده یمن در سالهای محاصره و جنگ را چطور ارزیابی می کنید؟

القحوم: متأسفانه نقش سازمان ملل از ابتدا ضعیف بود. نماینده سازمان ملل به ملاقات کشورهای متجاوز می رود و از آنها رهنمود، دریافت و دستوراتشان را اجرا کند. سازمان ملل متحد برای منافع ملی مردم یمن هرگز کاری انجام نداده است به ویژه وقتی ائتلاف آمریکایی - سعودی برای بمباران و کشتار مردم یمن در مدارس، جاده ها، دانشگاه ها و همه جا می آید.

در زمینه انهدام یمن و هر آنچه که مربوط به زندگی انسان هاست، هیچ اظهارنظری از سوی نماینده سازمان ملل مشاهده نکردیم.

بلکه این نماینده به شورای امنیت می رود و از جلاد علیه مقتول حمایت می کند و در کنار عربستان می ایستد و از ریاض به خاطر مداخله در یمن و کشتار یمنی ها تشکر می کند، اما وقتی یمنی ها با موشک، سعودی، امارات یا کشورهای متجاوز را هدف قرار می دهد، شاهد جنجال عظیم رسانه ای از سوی سازمان ملل هستیم.

فعالیت گروه‌های تروریستی در جنوب یمن

العالم: در جنوب یمن شاهد درگیری بین شورای انتقالی مورد حمایت امارات و حزب اصلاح هستیم که به نظر مورد حمایت سعودی است؛ درباره این درگیری و نیز درگیری در شبوه تا حضر موت و ابین چه نظری دارید؟

القحوم: ما این درگیری ها و تحولات جنوب یمن را پیگیری و رصد می کنیم زیرا برخی گروه‌های فعال در شبوه و مأرب در همان سبک و سیاق داعش و القاعده و در راستای منافع برخی سازمان های بین المللی عمل می کنند، با اینکه آمریکا اجازه نمی دهد در حضر موت و المهره چنین فعالیت‌هایی باشد زیرا به زیان منافع این کشور است.

حضر موت منطقه ای مشرف بر دریا است و از نظر جغرافیایی به سعودی و استان های متعددی متصل است و از این نظر اهمیت بسیار دارد.

العالم: مقصود شما این است که درگیری ها در جنوب یمن در راستای منافع این سازمان ها است؟

القحوم: آری بدون شک و بر همین اساس موقعیت جغرافیایی حضر موت و همچنین ثروت طلا و نقره و نیز نفت و گازی که در دل آن نهفته است، از اهمیت بالایی برخوردار است.

العالم: پس هدف آنگونه که می گویند، تثبیت قدرت گروه سیاسی خاصی برای حل بحران یمن نیست؟

القحوم: پرونده حضر موت و همچنین المهره پرونده ویژه ای است. آنان در پی قطع دستان گروه اخوانی حزب اصلاح از استان های جنوبی بودند تا این مناطق بین امارات و سعودی تقسیم شود و حتی در تشکیل آنچه شورای رهبری نامیده می شود، پنج عضو وابسته به سعودی و سه عضو وابسته به امارات است.

اختلافات درونی در «شورای ریاستی یمن» بسیار است

العالم: با توجه به شدت اختلافات در جنوب آیا می توان گفت عمر شورای رهبری به ریاست العلیمی رو به پایان است؟

القحوم: واقعیت این است که این شورا اختلافات درونی بسیار دارد و هدف از تشکیل آن اتحاد نیروها بود تا تحت فرمان سعودی و امارات و فراتر از آن دو تحت فرمان آمریکا و انگلیس عمل کنند.

پربیننده ترین خبرها