تکرار ادعاهای ضد ایرانی نمایندگان آمریکا و اروپا در شورای امنیت / ايران ادعاى ارسال پهپاد به روسيه را رد كرد

تکرار ادعاهای ضد ایرانی نمایندگان آمریکا و اروپا در شورای امنیت / ايران ادعاى ارسال پهپاد به روسيه را رد كرد
پنج‌شنبه 5 آبان 1401 - 03:50

نمایندگان دائم ایالات متحده آمریکا، فرانسه و اوکراین و برخی دیگر از کشورهای اروپایی در سازمان ملل با تکرار اتهامات بی‌اساس علیه ایران، بار دیگر مدعی شدند که «ایران برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، به روسیه پهپاد داده است».

العالم-ایران

نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل در جلسه بامداد پنجشنبه شورای امنیت که در آن جنگ اوکراین و ادعاها مربوط به استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در حمله به کی‌یف مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت که روسیه با تهدید به قطع روابط با سازمان ملل باج خواهی می‌کند.

نماینده فرانسه در شورای امنیت در ادامه ایران را به حمایت از جنگ اوکراین متهم کرد و با تکرار ادعاهای خود علیه ایران در رابطه با ارسال پهپاد به روسیه تصریح کرد: «ما از ایران می‌خواهیم که هرگونه حمایت از جنگ تهاجمی روسیه علیه اوکراین را متوقف کند».

معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل هم به سبک فرانسه همین ادعا را علیه ایران مطرح کرد و گفت که «ایران برخلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت، پهپاد به روسیه داده است».

معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین مدعی شد که «روسیه با هدف ایجاد اخلال در کار سازمان ملل، این نهاد بین‌المللی را تهدید می‌کند».

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هم در پاسخ به این ادعاها گفت که «دبیرکل سازمان ملل صلاحیتی برای تحقیق درباره استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین ندارد».

نماینده اوکراین در شورای امنیت هم اعلام کرد که «روسیه به تهدیدات و باج خواهی های خود این بار علیه دبیرخانه سازمان ملل ادامه می دهد. از همه کشورها می‌خواهیم هر اقدامی را برای توقف انتقال پهپاد از ایران به روسیه بررسی کنند».

امیر سعید ایروانی نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پاسخ به ادعای غرب درباره ارسال پهپاد به روسیه گفت که «چه قبل و چه بعد از جنگ اوکراین، هیچ سلاحی برای استفاده در جنگ، در اختیار طرفین قرار نداده‌ایم».

نماینده ایران در سازمان ملل متحد تأکید کرد که «تمام اتهامات بی پایه و اساس علیه کشورم را قاطعانه رد می کنیم».

وی تأکید کرد که «ایران هیچ گونه تجهیزات یا فناوری که بتواند به توسعه سلاح هسته‌ای کمک کند، تولید و یا عرضه نکرده است».

مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای غربی‌ها و دنباله‌روهای آنها مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی را بی اساس خوانده‌اند. در همین زمینه، امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که ارسال سلاح و پهپاد علیه اوکراین سیاست ما نیست.

پیش از این هم امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران با ارسال نامه‌ای مستدل به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، مواضع صریح کشورمان در مورد اتهامات وارد شده از سوی تروئیکای اتحادیه اروپا و آمریکا در مورد استفاده از پهپادهای متعلق به ایران در جنگ اوکراین را تشریح کرد و گفت که کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه 2231 شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه 2231 نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در این نامه تأکید کرد که آمریکا و تروئیکای اروپا تلاش کرده‌اند تا از طریق انتشار اطلاعات نادرست، مطالب غیرمستند،گمانه زنی های نادرست و تفاسیر گمراه کننده، خود سرانه و ناقص از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، بین این قطعنامه و استفاده از پهپادها در درگیری اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کرده تا از این طریق ادهای بی أساس خود را علیه جمهوری اسلامی ایران را توجیه کنند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها