واکنش ها به حمله تروریستی داعش به شاهچراغ

واکنش ها به حمله تروریستی داعش به شاهچراغ
پنج‌شنبه 5 آبان 1401 - 08:59

حمله تروریستی دیروز (چهارشنبه 4 آبان ماه) به شاهچراغ - حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) - در شهر شیراز که شهادت ۱۵ نفر از جمله ۲ کودک و زخمی شدن ۲۷ نفر از زائران را در پی داشت، با واکنش سازمان ملل متحد و برخی مقامات و مسوولان کشورهای جهان مواجه و محکوم شد.

العالم ـ ایران

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) را به شدت محکوم و با مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کرد.

سخنگوی سازمان ملل چهارشنبه شب به وقت محلی و به دنبال وقوع حمله تروریستی مزبور در بیانیه ای اعلام کرد که دبیر کل سازمان ملل حمله تروریستی عصر چهارشنبه به حرم مطهر شاهچراغ در شهر شیراز در جنوب ایران را که مسئولیت آن را گروه تروریستی داعش بر عهده گرفت، به شدت محکوم می کند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد تصریح کرد چنین اقداماتی که اماکن مذهبی را هدف قرار می‌دهند، شنیع و تاثر آور هستند.

دبیر کل سازمان ملل بر لزوم محاکمه عاملان این جنایت علیه غیرنظامیانی که در حال انجام فرائض مذهبی بودند، تاکید کرد.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که گروهک تروریستی داعش مسؤولیت حمله به حرم شاهچراغ شیراز را به عهده گرفته است.

گوترش با ابراز همدردی با خانواده های داغدار و قربانیان این جنایت و نیز مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران، برای مجروحان آرزوی بهبودی سریع کرد.

سخنگوی سازمان ملل جنایت تروریستی شاهچراغ را محکوم کرد

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد نیز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران درباره واکنش این نهاد بین المللی به حمله تروریستی به مردم در حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شهر شیراز گفت: اقدامات تروریستی به خصوص حمله به مراکز مذهبی را محکوم می کنیم و با مردم و دولت ایران ابراز همدردی می کنیم.

سخنگوی سازمان ملل افزود: از حمله شیراز مطلع هستیم و آن را محکوم می کنیم. هرگونه حمله تروریستی مستحق محکومیت است.

واکنش رئیس مجلس پاکستان

«راجا پرویز اشرف» رئیس مجلس ملی پاکستان هم حادثه تروریستی حرم شاهچراغ در شیراز را بشدت محکوم کرد و به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.

روابط عمومی پارلمان پاکستان چهارشنبه شب در بیانیه‌ای به نقل از این مقام پاکستانی افزود که وی نسبت به حمله تروریستی به زیارتگاه مقدس شاهچراغ در شهر شیراز مرکز استان فارس ابراز تاسف کرده است.

پرویز اشرف افزود: دین اسلام هرگونه خشونت و عمل تروریستی را نفی می‌کند و ما این حادثه تروریستی را محکوم‌ می‌کنیم.

وی گفت: دولت و مردم پاکستان خود را در اندوه ملت ایران با ویژه داغ خانواده‌های قربانیان شریک می‌دانند و ما برای شهدا از درگاه خداوند طلب آمرزش می‌کنیم.

تسلیت سفیر پاکستان به دولت و ملت ایران

پیش تر رحیم حیات قریشی سفیر پاکستان در ایران نیز طی پیامی در حساب کاربری رسمی خود در توییتر نوشت: عمیق ترین تسلیت ما را به دولت و ملت ایران درپی اقدام وحشتناک و تکان دهنده تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ اعلام می‌کنم.

وی ضمن ابراز همبستگی با ملت ایران افزود که پاکستان در این ساعات سخت و اندوهناک در کنار جمهوری اسلامی ایران است.

انصارالله یمن حمله تروریستی شاهچراغ را محکوم کرد

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن چهارشنبه شب، ضمن محکوم کردن حمله تروریستی شاهچراغ شیراز در توییتی نوشت: این حادثه تروریستی همبستگی ملت ایران برای مقابله با دشمن را بیشتر می‌کند.

این مقام انصار الله در توییتی این حادثه جانکاه را به مقام معظم رهبری و خانواده‌های شهدا تسلیت گفت و برای زخمی‌های این حادثه نیز از خداوند متعال شفای عاجل درخواست کرد.

جمهوری آذربایجان حمله تروریستی در شیراز را محکوم کرد

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان حمله تروریستی در حرم شاهچراغ شیراز را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در صفحه توئیتری خود حمله تروریستی در حرم شاهچراغ شیراز را محکوم کرد.

واکنش حکیم به حادثه تروریستی حرم شاهچراغ شیراز

«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی اقدام مجرمانه یک گروه تروریستی در حمله به مرقد امام احمد بن موسی بن جعفر علیهم السلام در شهر شیراز ایران را که منجر به شهادت و مجروح شدن ده ها زائر از جمله زن و کودک شد، محکوم کرد.

در پیام حکیم که در صفحه شخصی وی منتشر شده، آمده است: ما این حادثه را خالصانه به رهبر انقلاب اسلامی و ملت مسلمان ایران تسلیت می‌گوییم و از خداوند می‌خواهیم شهدای این حادثه را مورد رحمت واسعه خود قرار دهد و بهشت را جایگاه آنها قرار دهد و به خانواده آنها صبر و به مجروحان شفا دهد.

رهبر جریان حکمت ملی همچنین مجدداً از جامعه بین الملل به ویژه کشورهای متضرر از آفت تروریسم خواست که برای خشکاندن منابع تامین مالی تروریسم و جلوگیری از پیامدهای ویران کننده آن بر امنیت و ثبات ملت ها، همکاری و همراهی کنند.

جنبش «عصائب اهل الحق» عراق، جنایت تروریستی در شاهچراغ را محکوم کرد

«قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق» در عراق، به حمله تروریستی اخیر در شاهچراغ شیراز واکنش نشان داد.

وی با انتشار پیامی به دو زبان عربی و فارسی در توییتر نوشت: «بعد از اینکه تروریسم و حامیانش از محقق شدن توهمات و آرزوهای پوچ خود در کنترل کشورهای ما و مسلط شدن بر ملتهای مقاوم مان مأیوس شدند... تیرهای خود را در سینه بیگناهان خالی می‌کنند...».

الخزعلی ضمن محکوم کردن این جنایت، «منبرهای تکفیر» و حامیان آن را مسؤول اینگونه جنایت‌های وحشیانه دانست و از سازمان‌‌های دینی و نیز سازمان‌های بین‌المللی خواست در مقابل تحریک آفرینی علیه پیروان اهل بیت علیهم السلام (شیعیان) بایستند.

واکنش سلطان عمان

سلطان عمان نیز در بیانیه‌ای حمله تروریستی داعش به حرم مطهر شاه‌چراغ علیه‌السلام را در شیراز محکوم کرد.

سوریه حادثه تروریستی شیراز را محکوم کرد

یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد، دمشق اقدام تروریستی و بزدلانه اخیر در حرم شاهچراغ شیراز را به شدت محکوم می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده، این حادثه بار دیگر نشان داد که تروریسم یکی از ابزارهای رسمی آمریکا برای هدف گرفتن ثبات کشورها با هدف تسلیم شدن در برابر آمریکاست.

این منبع رسمی افزود، سوریه همبستگی کامل خود با ایران را اعلام می‌کند و صمیمانه به ملت و دولت ایران و نیز خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گوید.

اعلام همدردی ارمنستان در پی حادثه شاهچراغ

وزارت خارجه ارمنستان به دنبال حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ در شیراز با مردم و دولت ایران ابراز همدردی کرد و جان باختن مردم بی گناه در این حادثه را تسلیت گفت.

واهان هونانیان سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت که ایروان به خاطر حمله تروریستی در مسجد (حرم) شاهچراغ در شیراز که منجر به از دست رفتن جان انسان‌های بی گناه شد، صمیمانه با مردم و دولت ایران ابراز همدردی می‌کند.

وی همچنین ضمن ابراز تسلیت بابت جان باختن شهروندان ایرانی در این حادثه آرزوی کرد تا مجروحان این حادثه هر چه سریع تر بهبود یابند.

پربیننده ترین خبرها