آغاز ساخت راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاواتی سوخت صفحه‌ای با غنای 20 درصد در اصفهان

آغاز ساخت راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاواتی سوخت صفحه‌ای با غنای 20 درصد در اصفهان
پنج‌شنبه 5 آبان 1401 - 10:10

با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، ساخت راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاواتی سوخت صفحه‌ای با غنای 20 درصد در اصفهان آغاز شد.

العالم ـ ایران

مراسم آغاز عملیات احداث رآکتور تحقیقاتی 10مگاوات، امروز (پنجشنبه‌ 5 آبان‌ماه) در منطقه هسته‌ای اصفهان و با حضور محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای کشور برگزار شد.

این راکتور تحقیقاتی از نوع استخری آب سبک و سوخت صفحه‌ای با غنای 20 درصد است.در تست سوخت هسته‌ای و مواد، تولید رادیوایزوتوپ‌های پزشکی و صنعتی و توسعه تحقیقات و کاربری‌های پرتو‌های نوترونی ازکاربرد‌های این راکتور تحقیقاتی 10 مگاواتی است.

طراحی و ساخت این رآکتور با همت دانشمندان صنعت هسته‌ای کشور به صورت کاملاً بومی خواهد بود و این مرکز پس از ساخت با محوریت ارایه آموزش‌‌های بین‌المللی در زمینه علوم و فنون هسته‌ای آغاز به‌کار خواهد کرد.

پیش از این رئیس سازمان انرژی اتمی پنجم مرداد ماه 1401 در بازدید از مجتمع هسته‌ای اصفهان اعلام کرده بود که برای تکمیل زنجیره تولید هسته ای، بزودی احداث راکتور تحقیقاتی در سایت اصفهان آغاز می‌شود.

محمد اسلامی با اشاره به اینکه با راه اندازی راکتور‌های تحقیقاتی، عملیات آزمایش سوخت در بخش‌های مختلف امکان پذیر می‌شود، گفته بود: همه جزئیات این طرح مبتنی بر دانش بومی و ایرانی است و زنجیره تحقیقاتی، ارزیابی، تست و اطمینان بخشی تولید هسته‌ای را تکمیل خواهد کرد.
وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با بکارگیری ظرفیت‌های داخلی و شرکت‌های دانش بنیان به سمت صنعتی سازی پیش برویم افزود: با تولید سوخت راکتور‌های اتمی در مجتمع هسته‌ای اصفهان، ایران به جمع سازندگان سوخت پاک در دنیا خواهد پیوست.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که در حال حاضر برای تولید هزار مگاوات برق اتمی در کشور نیروگاه ساخته شده و دو هزار مگا وات دیگر هم دردست ساخت است، گفته بود چشم انداز سازمان رسیدن به ۱۰ هزار مگاوات برق اتمی در کشور است.

پربیننده ترین خبرها