لبنان و رژیم صهیونیستی توافق ترسیم مرز دریایی را امضا کردند

لبنان و رژیم صهیونیستی توافق ترسیم مرز دریایی را امضا کردند
پنج‌شنبه 5 آبان 1401 - 16:15

امضا توافق ترسیم مرز دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی در ناقوره بدون برگزاری مراسم رسمی انجام شد.

العالم – لبنان

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی توافق ترسیم مرزها با لبنان را امضا کرد. سخنگوی دولت رژیم صهیونیستی پیش از این از موافقت دولت اسراییل با این توافق خبر داد.

الیاس بوصعب، مذاکره کننده ارشد لبنان در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آموس هوخشتاین، میانجی آمریکایی در کاخ ریاست جمهوری در شرق بیروت، پایتخت این کشور برگزار کرد. بو ساب گفت که هوخشتاین متن توافقنامه رسمی برای تعیین مرزهای دریایی را به رئیس جمهور عون تحویل داده است.

وی توضیح داد که رئیس‌جمهور عون نامه‌ای را امضا کرد مبنی بر اینکه لبنان پیام آمریکایی را دریافت کرده و با محتوای آن موافقت کرده است و هیئتی را مأمور کرد که پیام را به ناقوره (مرکز نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان) برساند.

روند امضا با حضور نمایندگان آمریکا و سازمان ملل در شهر ناقوره لبنان واقع در نزدیکی مرز انجام شد. به دلیل عدم وجود روابط دیپلماتیک، مراسم رسمی برگزار نخواهد شد و هیئت ها در حین امضا در اتاق های مختلف اقامت خواهند داشت.

رسانه‌ها از پایان مراسم امضای این توافقنامه در الناقوره خبر دادند و گفتند که هیأت‌های دو طرف پس از امضای توافقنامه، الناقوره را ترک کردند.

دفتر ریاست جمهوری لبنان نیز اعلام کرد، هیات لبنانی اعزامی به ناقوره در راه بازگشت به کاخ بعبدا برای تسلیم سند رسمی به میشل عئون رئیس جمهور لبنان است.

در ابتدا قایق های جنگی رژیم صهیونیستی با نقض آب‌های منطقه‌ای لبنان در ناقوره وارد این منطقه شده اند، هیات لبنانی حضور در مقر سازمان ملل متحد در ناقوره را مشروط به خروج قایق‌های اشغالگران کرد.

پس از عقب نشینی نیروهای صهیونیستی، هیات لبنانی وارد مقر نیروهای یونیفل در ناقوره شد؛ پس از آن میانجی آمریکایی وارد این مقر شد.

سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله لبنان امروز پنج‌شنبه در سخنانی امضای این توافقنامه را پیروزی بزرگی برای دولت، ملت و مقاومت لبنان دانست.

پربیننده ترین خبرها