مجادله نمایندگان آمریکا و انگلیس با نماینده روسیه در جلسه شورای امنیت

مجادله نمایندگان آمریکا و انگلیس با نماینده روسیه در جلسه شورای امنیت
جمعه 6 آبان 1401 - 08:12

نماینده‌های آمریکا و انگلیس در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد به مجادله با نماینده روسیه درباره ادعاهای مربوط به برنامه تسلیحات بیولوژیک آمریکا در اوکراین پرداختند.

العالم - امریکا

جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به صحنه جدال لفظی نمایندگان آمریکا و انگلیس با نماینده روسیه تبدیل شد.

طبق گزارش آی‌بی‌تایمز، نمایندگان آمریکا و متحدانش در این جلسه مدعی شدند روسیه با مطرح کردن برنامه نظامی بیولوژیک آمریکا در اوکراین وقت سازمان ملل متحد را تلف کرده است.

روسیه تا کنون دو بار موضوع تسلیحات بیولوژیک آمریکا در اوکراین را در جلسات شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرده است. آمریکا و اوکراین ادعا می‌کنند که سلاح‌های بیولوژیک در اختیار ندارند.

در جلسه روز پنجشنبه، «باربارا وودوارد»، نماینده انگلیس در سازمان ملل خطاب به «واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه گفت: «چه مقدار دیگر از این مزخرفات را باید تحمل کنیم؟»

روسیه به تازگی از سازمان ملل خواسته است رسماً درباره این موضوع تحقیق کند. مسکو پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت تدوین کرده و خواستار تشکیل کمیسیونی متشکل از همه 15 عضو این شورا برای تحقیق درباره این ادعاها شده است.

«لیندا توماس گرینفیلد»، نماینده آمریکا هم مستندات روسیه را درباره وجود برنامه تسلیحات بیولوژیک «جعلیات صرف» خواند و ادعا کرد که این اظهارات بدون هیچگونه ادله‌ای مطرح می‌شوند.

او مدعی شد که در اوکراین هیچ آزمایشگاهی برای ساخت تسلیحات بیولوژیک که تحت حمایت واشنگتن باشد وجود ندارد. او ادعا کرد اوکراین هم همانند بسیاری از کشورها، یک زیرساخت آزمایشگاهی برای محافظت از خودش در برابر بیماری‌های مسری دارد.

گرینفیلد گفت: «این جلسه، اتلاف وقت است و هدف آن منحرف کردن اذهان از جنایات روسیه در اوکراین و تاکتیکی شکست‌خورده برای توجیه یک جنگ غیرقابل توجیه است.»

واسیلی نبنزیا در پاسخ گفت: «واقعاً فکر می‌کنید ما اینقدر ساده لوح هستیم؟ واقعا تصور می‌کنید پنتاگون نماینده عالی دفتر خلع سلاح سازمان ملل را از برنامه مخفیانه تسلیحات بیولوژیک خود مطلع خواهد کرد؟»

هنوز مشخص نیست قطعنامه روسیه چه زمانی به رأی گذاشته خواهد شد. تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت به 9 رأی موافق لازم دارد به شرط اینکه هیچ‌یک از قدرت‌های دارای حق وتو آن را وتو نکنند. دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که قطعنامه روسیه احتمالاً شکست خواهد خورد.

جلسه شورای امنیت در حالی برگزار شد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه درباره استفاده کشورهای غربی از اوکراین به‌عنوان عرصه‌ای برای آزمایش سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی هشدار داد.

پوتین طی سخنرانی تلویزیونی درباره وضعیت جنگ با اوکراین، گفت: «رژیم کی‌یف به ابزار سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده و عملاً حاکمیت خود را از دست داده است. اراضی اوکراین نیز به میدان آزمایش‌های بیولوژیکی تبدیل شده و این کشور اکنون با سلاح پمپاژ می‌شود».

وزارت دفاع روسیه چند ماه پیش اعلام کرد که اسنادی در اوکراین به دست آورده که نشان می‌دهد که آمریکا با مشارکت اوکراین در این آزمایشگاه‌های بیولوژیک تحقیقاتی را بر روی عوامل بیماری‌زای خطرناک انجام داده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم گفت مسکو شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد که از این آزمایشگاه‌ها برای ساخت تسلیحات بیولوژیک استفاده می‌شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها