از داعش تا ارتش آزاد سوریه/ افعی آمریکایی در جنوب سوریه

از داعش تا ارتش آزاد سوریه/ افعی آمریکایی در جنوب سوریه
جمعه 6 آبان 1401 - 09:59

آمریکا توطئه های زیادی در سوریه انجام داده است از جمله حمایت از گروه‌های تروریستی مسلح، ایجاد داعش، النصره و قسد و تحریم این کشور. هدف آمریکا از این توطئه ها، تنش آفرینی در سوریه برای کنترل چاه های نفت این کشور و حفاظت از پایگاه های نظامی اش در سوریه است.

العالم - تحلیل روز

آمریکا توطئه های زیادی در سوریه انجام داده است، از حمایت از گروه‌های مسلح و ایجاد داعش و النصره گرفته تا تحریم و محاصره اقتصادی سوریه و استقرار مزدورانش در بادیه و ایجاد ارتش موسوم به «مغاویر الثوره» (تکاوران انقلاب) در این کشور که مانند افعی پوست اندازی کرد و با نام جدید «ارتش سوریه آزاد» مشغول فعالیت شد. هدف آمریکا از این اقدامات، تنش آفرینی و ایجاد هرج و مرج مجدد در سوریه، حمایت از منافع کاخ سفید، سیطره بر چاه های نفت و حفظ پایگاه های نظامی اش در این کشور است. آمریکا به منظور تحقق اهدافش، گروه هایی مانند قسد را نیز با کمک سازمان اطلاعات انگلیس تشکیل داد.

اینجا ضروری است به نقش انگلیس توجه کنیم که تقریباً حامی واقعی انتصاب خلیفه الطلعه، رهبر خودخوانده داعش است، زیرا فرید القاسم فرمانده جدید مغاویر الثوره روابط خوبی با نیروهای انگلیسی در پایگاه التنف دارد که «مایک فالرین» سرهنگ انگلیسی آن را اداره می کند. نکته مهم که بارها در رسانه‌های مخالف نیز گزارش شده، این است که فرید القاسم به دستورات مایک فالرین بسیار پایبند است.

مهم ترین دلیل بر این سخن، تمایل آمریکا و انگلیس برای افزایش تعداد این گروه ها در مجاورت پایگاه التنف است و این هدف با ادغام گروه های مسلحی که خود را «ارتش آزادی خواهان عشایر» و تیپ شهدای روستاها می نامند، محقق می شود. هدف و نیاز آمریکا در این نقطه، تغییر ساختار نیروهای مسلح «مغاویر الثوره» برای جذب بیشتر شبه نظامیان و افراد مسلح است.

این امر مستلزم برکناری مهند الطلاع فرمانده پیشین مغاویر الثوره بود که انجام شد و همچنین تغییر نام این گروه، آغاز عملیات آموزشی، آمادگی لجستیکی برای این تروریست ها و رزمایش هایی است که آمریکا با انجام آنها، نیروهای جدید خود را برای دفاع از پایگاه ها و منافع خود و نیز چاه های نفت در سوریه آماده می کند.

آمریکا در مرحله بعد به انتقال تعدادی از این نیروها به مناطق حومه جنوبی الحسکه و حومه دیرالزور، آماده سازی مقر مغاویر الثوره در محله الزهور در شهر الحسکه و در پایان اعطای نقش به آنها و شورشیان قسد برای انجام وظایف مورد نیاز واشنگتن اقدام خواهد کرد.

گفتنی است آمریکا در زمینه ادغام گروه های مسلح در سوریه ید طولایی دارد. این گروه مسلح فعالیت خود را از 20 می 2015 تحت عنوان جدید «ارتش آزاد سوریه» آغاز کردند که بخشی از به اصطلاح «جبهه اصالت و توسعه» و در زمره ائتلاف گروه های مختلف نظامی تروریستی به شمار می رود و از آمریکا و عربستان سعودی حمایت و بودجه دریافت می کند. ارتش آزاد سوریه با پرچم «الله اکبر» در 16 نوامبر 2015 در منطقه استراتژیک التنف نزدیک مرزهای عراق و اردن مستقر و در 3 اوت 2016 از جبهه اصالت و توسعه جدا شد. چهار ماه بعد، در دسامبر 2016، ارتش موسوم به ارتش آزاد سوریه نیز منحل شد و بقایای آن، گروه «ارتش مغاویر الثوره» به رهبری عبدالله الزعبی و مهند الطلاع را تشکیل دادند. آمریکا از طریق دستگاه جاسوسی خود «سیا» به گروه مستقر در مرز اردن، آموزش و پشتیبانی تسلیحاتی ارائه و گروه مغاویر الثوره را با پنج گروه تروریستی دیگر همراه کرد. همچنین در مرحله بعد برای آنها یک اتاق عملیات واحد برای مدیریت اردوگاه «رکبان» و آوارگان مستقر در مرز اردن با سوریه تشکیل داد.

به گفته ناظران سیاسی، واشنگتن در افزایش تعداد این قبیل گروه‌های تروریستی زیاده روی کرده و هرگز فشار بر مردم را کم نکرده است؛ اما به زودی تحت فشار مقاومت مردمی قرار خواهد گرفت و با توسعه توانمندی های مقاومت در برابر حضور آمریکا در منطقه، دچار مشکل خواهد شد.

تحریک گروه های تروریستی به عنوان ابزار دست آمریکا، نخواهد توانست راهی فراتر از تبلیغات ناموفق بپیماید. روزهای آینده این حقیقت را ثابت خواهد کرد که روزگار این نیروها و یارانشان در منطقه به سر آمده است.

پربیننده ترین خبرها