زلال قرآن (1580)؛

دارالسلام به چگونه جایی گفته می شود؟

دارالسلام به چگونه جایی گفته می شود؟
شنبه 7 آبان 1401 - 14:20

العالم - زلال قرآن

صراط مستقیم الهی همان « سُبُل السَلام» است و آن راهی است که حرکت درست در آن انسان را به « دارالسلام» و سرای اَمن الهی می رساند.

دارالسلام به معنی خانه آسایش، به محلی گفته می شود که کاملاً از هر آفتی در امان باشد، این همان نعمت و رحمت عظمائی است که خداوند رحمان در آیات 126 و 127 سوره مبارکه انعام با بیان :
« وَهَٰذَا صِرَاطُ رَبِّكَ مُسْتَقِيمًا قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ . لَهُمْ دَارُ السَّلَامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَهُوَ وَلِيُّهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»
ترجمه: (این راه مستقیم [و سنّت درست] پروردگار توست، ما آیات را برای مردمی که پندپذیرند بیان کردیم . برای آنان نزد پروردگارشان سرای سلامت و امن [چون بهشت] است، و خداوند به پاداش کارهایی [پسندیده‌] که همواره انجام می‌دادند سرپرست و یاور آنان است).
به موءمنین وعده آن را داده است.

پس به گواه آیه 16 سوره مبارکه مائده :
« يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ »
ترجمه: (خداوند به ‌وسیلۀ آن [نور و کتاب،] کسانی را که خواهان خشنودی او هستند به راه‌های سلامت هدایت می‌ کند، و آنان را به خواست خود از تاریکی‌ها[یی چون؛ جهل، کفر، شرک و تکبّر] به ‌سوی نورِ [معرفت، ایمان، اخلاق و عمل صالح] می‌ برد، و به راه راست هدایتشان می‌ کند).
هرکس با اطاعت محض ازخداوند سبحان در صراط مستقیم الهی مستقر شده و با عمل دقیق به دستورات الهی و احکام دین او در جهت رضا و رضوان الهی گام بردارد، ان شاءَالله این توفیق را خواهد داشت که تا با عبورسالم از«سُبل السلام» به «دارالسلام » و بهشت رضوان الهی که خانه امن اوست برسد و با اطمینان خاطر در آن بیاساید.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها