د‌ومین تظاهرات بزرگ مخالفان دولت پاکستان؛ آغاز راهپیمایی حامیان عمران‌خان به سوی پایتخت

د‌ومین تظاهرات بزرگ مخالفان دولت پاکستان؛ آغاز راهپیمایی حامیان عمران‌خان به سوی پایتخت
شنبه 7 آبان 1401 - 11:50

 تظاهرات مخالفان دولت در پاکستان به رهبری «عمران‌خان» نخست وزیر برکنار شده درحالی امروز به سمت اسلام‌آباد آغاز شد که آشفتگی سیاسی در این کشور عمیق تر و موضع گیری‌ها علیه جناح اپوزیسیون به ویژه از جانب تشکیلات قدرتمند نظامی این کشور نیز شدت گرفته است.

العالم ـ آسیا

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند، عمران‌خان دومین تظاهرات بزرگ خود را موسوم به "لانگ مارچ" طی پنج ماه‌ گذشته، با شعار "راهپیمایی آزادی" از شهر لاهور مرکز ایال‌ت پنجاب کلید زد.

این راهپیمایی که با حضور ده ها هزار نفر از فعالان سیاسی حزب تحریک انصاف و هواداران آن از لاهور آغاز شده قرار است با عبور از چندین شهر روز پنجشنبه یا جمعه وارد اسلام‌آباد شود.

عمران‌خان نخست وزیر سابق پاکستان که دولت فعلی کشورش را به تقلب، بی کفایتی در کنترل معیشت و تبانی با قدرت‌های خارجی متهم می‌کند هدف اصلی راهپیمایی بزرگ خود را اعلام "انتخابات زودهنگام" از سوی حاکمیت عنوان‌ کرده است.

وی که به شدت از سوی رهبران حزب حاکم پاکستان و حتی رهبران نظامی مورد انتقاد قرار گرفته است، اعلام‌ کرد: تنها راه برون رفت بحران سیاسی برگزاری فوری انتخابات عادلانه و شفاف است. تداوم انتقادات بی سابقه نخست وزیر برکنار شده پاکستان از رهبران نظامی و تشکیلات قدرتمند اطلاعاتی این کشور به ویژه پس از قتل یک روزنامه نگار و مجری معروف پاکستانی در کشور کنیا، آشفتگی سیاسی را وارد مرحله جدیدی کرد تا جایی که رئیس کل سازمان اطلاعات ارتش پاکستان در اقدامی که در تاریخ این کشور سابقه نداشته با حضور در انظار عمومی در کنار سخنگوی ارتش اقدام به کنفرانس مطبوعاتی کرد و ادعای عمران‌خان علیه ارتش و رویکرد وی در قبال مسائل کشور را بی اساس دانست.

همزمان با آغاز تظاهرات مخالفان دولت از شهر لاهور، تدابیر امنیتی در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان به عنوان ایستگاه آخر عمران‌خان تشدید شده و این شهر شبیه به یک قلعه‌ امنیتی درآمده است. تمامی مسیرهای منتهی به مناطق حساس از جمله منطقه دیپلماتیک، ساختمان‌های ریاست جمهوری، نخست وزیری، پارلمان و دیوان عالی با قرار دادن کانتینرهای بزرگ مسدود شده است. هزاران نفر از نیروهای امنیتی از جمله پلیس و یگان ضدشورش در بخش‌های مختلف شهر اسلام‌آباد مستقر شده‌اند.

در همین حال وزیر کشور پاکستان با اذعان به حق اپوزیسیون و احزاب سیاسی برای اعتراضات و برگزاری تظاهرات، هشدار داد که هرگونه اقدام برای اغتشاش در اسلام‌آباد و یا هجوم به قلب اسلام‌آباد و یا خشونت از سوی تظاهرکنندگان با واکنش سریع و شدید نیروهای امنیتی و دستگاه‌های مجری قانون همراه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، ناظران سیاسی در پاکستان وضعیت موجود در این کشور را نگران کننده دانسته و هشدار داده اند که تداوم بحران اقتصادی، بن بست میان دولت و جناح مخالف و همچنین رویارویی بی سابقه تشکیلات قدرتمند نظامی و جناح مخالف منجر به تشدید اوضاع و عمیق تر شدن بحران‌های سیاسی و اقتصادی پاکستان خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها