قاهره: مذاکرات با ترکیه به دلیل عدم تغییر رویه آنکارا متوقف شده است

قاهره: مذاکرات با ترکیه به دلیل عدم تغییر رویه آنکارا متوقف شده است
شنبه 7 آبان 1401 - 12:49

وزیر خارجه مصر تصریح کرد که مذاکرات عادی‌سازی روابط با ترکیه به دلیل عدم تغییر رویه آنکارا متوقف شده است.

العالم - مصر

«سامح شکری» وزیر خارجه مصر تصریح کرد که روند مذاکرات با ترکیه برای عادی‌سازی روابط، متوقف شده است، زیرا هیچ تغییری در رویه آنکارا ایجاد نشده است.

وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی افزود: این موضوع بار دیگر به ضرورت پایبندی به استانداردها و قوانین بین المللی باز می‌گردد.

به نوشته «رأی الیوم»، وی با اشاره به این‌که یکی از امور نگران‌کننده، عدم خروج نیروهای خارجی از لیبی تا اکنون و عدم اتخاذ اقدامات قاطع برای تحقق این هدف است، گفت: این امر ثابت می‌کند که جامعه بین‌الملل برای دستیابی به منافع تلاش می‌کند نه تکیه به اصولی که باید در مدیریت روابط بین الملل به خوبی تثبیت شود.

دولت ترکیه از چند سال پیش، وقوع بحران‌ها و جنگ در آفریقا از جمله لیبی را دستمایه‌ای برای اعزام نیروی نظامی به این منطقه قرار داده و سعی دارد جای پای خود را به‌شکل نظامی در این کشور محکم کند.

اصرار ترکیه برای نگاه داشتن نظامیان خود در لیبی، در حالی است که «نجلا المنقوش» وزیر امور خارجه لیبی چندی پیش در جلسه استماع در مجلس نمایندگان ایتالیا در رم از ترکیه خواست که نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

پیش از این نیز «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه قطع حمایت نظامی از دولت وحدت ملی لیبی را به ضرر این کشور دانسته و با استناد به توافقنامه‌ای که با طرابلس امضا کرده،‌ بر تداوم حضور نظامی در لیبی تاکید داشت.

یکی از دلایل کلیدی حضور ترکیه در لیبی، دستیابی به منابع انرژی است. ترکیه سعی دارد با دور زدن یونان و ایجاد مرز آبی در شرق دریای مدیترانه، سهمی از ذخایر نفت و گاز منطقه را به خود اختصاص دهد. یونان نیز در تقابل توافق لیبی با ترکیه، توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی را با ایتالیا به امضا کرده است.

بحران یمن، راهکار نظامی ندارد

شکری در ادامه به بحران یمن اشاره کرد و بر ضرورت تلاش برای بازگشت آتش‌بس به یمن به منظور ایجاد یک راهکار سیاسی تاکید و از عدم دستیابی به توافق تمدید آتش‌بس و رهاندن مردم این کشور از درد رنج ابراز تاسف کرد.

وزیر خارجه مصر افزود: درگیری در یمن یا هر جای دیگری، راهکار نظامی ندارد و باید چارچوب‌های سیاسی و توافق برای پایان دادن به رنج مردم یمن وجود داشته باشد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها