حکمتیار: آمریکا و طالبان در حال رایزنی برای توافق جدید هستند

حکمتیار: آمریکا و طالبان در حال رایزنی برای توافق جدید هستند
يکشنبه 8 آبان 1401 - 14:35

رهبر حزب اسلامی افغانستان مدعی شد: مقامات آمریکا و طالبان در حال رایزنی برای توافق جدید هستند که این گفتگوها ابتدا در پاکستان و سپس به دوحه منتقل شده است.

العالم - اسیا

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان در سخنانی‌ مدعی شد که مذاکرات پنهانی هیات‌های بلندپایه اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و طالبان برای یک توافق جدید از مدت‌ها قبل آغاز شده است و اکنون دو طرف به توافق‌هایی نیز دست یافته‌اند.

وی گفته است که این مذاکرات ابتدا ماه‌ها قبل در پاکستان آغاز و سپس به دوحه منتقل شد.

رهبر حزب اسلامی افغانستان مدعی شد آمریکا در پی دستیابی به توافقی دیگر همانند توافقنامه فوریه ۲۰۲۰ دوحه است.

گلبدین حکمتیار توافق دوحه را «ناکام، غیرعملی، خلاف واقعیت و نادرست» خواند و تاکید کرد: وضعیت بد کنونی در نتیجه این توافقنامه ایجاد شده است. به باور حکمتیار، توافق دوحه افغان‌ها را مقابل هم قرار داد.

رهبر حزب اسلامی افزود که در این توافقنامه، صرفا آمریکا و طالبان با هم مذاکره کردند و «بقیه طرف‌های ملی و بین‌المللی تاثیرگذار» نادیده گرفته شدند؛ از طرفی، احزاب سیاسی افغانستان و کشورهای عضو ناتو که در افغانستان حضور نظامی داشتند هم از محتوای مذاکرات و توافق‌هایی که میان طالبان و آمریکایی‌ها در دوحه صورت گرفت، آگاه نشدند و همه مسائل را از رسانه‌ها دنبال می‌کردند.

این سیاستمدار افغان تاکید کرد: «اگر آمریکا می‌خواست حکومت قابل قبول در افغانستان شکل بگیرد، باید همه طرف‌ها را در مذاکرات شرکت می‌داد.»

گلبدین حکمتیار در مورد مذاکرات کنونی طالبان و آمریکایی‌ها هم هشدار داد و گفت که همه طرف‌ها درباره آن نگران‌اند؛ چون تصور می‎‌شود «تجربه ناکام دوحه» بار دیگر تکرار خواهد شد.

طالبان و آمریکا تاکنون در مورد مذاکرات اخیر خود در دوحه جزئیاتی ارائه نکرده‌اند. اوایل اکتبر بود که سی‌ان‌ان به نقل از منابعی در دولت آمریکا، گزارش داد که هیئتی از طالبان به سرپرستی ملاعبدالحق وثیق، رئیس اداره استخبارات (اطلاعات) این گروه، با دیوید کوهن، معاون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دوحه پایتخت قطر ملاقات کرده‌اند.

حکمتیار خاطرنشان کرد، مذاکرات کنونی برخلاف روند معمول، میان سیاستمداران طالبان و آمریکایی‌ها نیست؛ بلکه هیئت‌های بلندپایه امنیتی و اطلاعاتی با هم گفت‌وگو می‌کنند.

بنا به ادعای حکمتیار، کاهش گشت‌زنی هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکایی در آسمان افغانستان، تعهد آمریکا مبنی بر حمایت نکردن از مخالفان طالبان، افزایش کمک‌های نقدی آمریکا از ۳۲ میلیون دلار به ۴۰ میلیون دلار در هفته، چاپ اسکناس‌های جدید برای بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل طالبان با مداخله و نظارت آمریکا و آغاز به کار پروژه‌های توسعه‌ای ناتمام آمریکا در افغانستان از جمله نتایج مذاکرات میان هیئت‌های امنیتی طالبان و آمریکا در دوحه‌اند.

در سال ۲۰۲۰، آمریکا و طالبان پس از حدود یک سال مذاکره به توافقی دست یافتند که به «توافقنامه دوحه» شهرت یافت. خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان از جمله تعهدات آمریکا بود. طالبان هم متعهد شدند روابطشان را تروریست‌های خارجی قطع و حمله به نیروهای خارجی را متوقف کنند.

این در حالی است که روز گذشته عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان توضیحاتی در خصوص احتمال دیدار معاون اول نخست وزیر این گروه و جیک سالیون، مشاور امنیت ملی آمریکا در قطر ارائه کرد.

بلخی در توئیتی نوشت: شایعه‌ای مبنی بر دیدار ملابرادر، معاون اول نخست وزیر و جیک سالیون در دوحه در برخی شبکه‌های منتشر شده که صحت ندارد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها