انتشار نقشه جهان عرب در آستانه اجلاس سران در الجزایر جنجال ساز شد

انتشار نقشه جهان عرب در آستانه اجلاس سران در الجزایر جنجال ساز شد
دوشنبه 9 آبان 1401 - 10:14

در سایه اختلافات مرزی الجزایر و مغرب، انتشار نقشه ای از جهان عرب باعث جنجال سیاسی بین کشورهای عربی در آستانه اجلاس سران عرب در الجزایر شد.

العالم ـ آفریقا

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، انتشار نقشه ای از جهان عرب که خط فاصل صحرای غربی را نشان می دهد، باعث نارضایتی مغرب و خروج هیات مغربی از نشست پشت درهای بسته وزیران خارجه عرب شد.

وزیران خارجه عرب نشستی را پشت درهای بسته برای تعیین دستورکار اجلاس سران عرب برگزار کردند که قرار است روزهای سه شنبه و چهارشنبه در الجزایر برگزار شد.

شبکه "ای ال ۲۴ نیوز" الجزایر این نقشه از جهان عرب را منتشر کرد اما پس از جنجال به پا شده در صفحه رسمی خود در فیسبوک عذرخواهی و اعلام کرد که انتشار این نقشه یک اشتباه فردی و فنی بوده است.

جنجال بر سر نقشه به جایی رسید که دبیرخانه اتحادیه عرب در بیانیه ای اعلام کرد که درپوشش فعالیت های اجلاس سران هیچ "شریک رسانه ای" و نیز هیچ "نقشه رسمی که نشان دهنده مرزهای سیاسی بین کشورهای عربی باشد، ندارد و برای تقویت مفهوم وحدت عربی نقشه جهان عرب بدون مرزهای بین کشورهای آن را تایید و مورد استفاده قرار می دهد".

اجلاس سران عرب درحالی قرار است برگزار شود که شش نفر از سران کشورهای عربی در آن غایب خواهند بود؛ امری که موفقیت آن را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه پیش از این به نقل از منابع خود گزارش داد که سران شش کشور عرب از جمله پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در اجلاس سران عرب در الجزایر شرکت نمی کنند.

این منابع نزدیک به کمیته آماده سازی اجلاس سران عرب گفتند: سران پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله "سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان در اجلاس سران عرب در الجزائر شرکت نخواهند کرد.

این درحالی است که "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی نیز به دلیل آنچه شرایط پزشکی عنوان شده، در این اجلاس به نمایندگی از شاه سعودی شرکت نخواهد داشت.

این منابع نزدیک به کمیته آماده سازی اجلاس سران تصریح کردند: سران شش کشور عرب از جمله سران پنج کشور عضو شورای همکاری به مقامات الجزائری اطلاع دادند که در آن شرکت نمی کنند.

به گفته این منابع، نواف الاحمد الجابر الصباح امیر کویت در این اجلاس شرکت نمی کند و به جای او، مشعل الاحمد الجابر الصباح ولیعهد کویت در آن شرکت خواهد کرد. همچنین محمد بن راشد نائب رئیس امارات به جای محمد بن زاید رئیس امارات در اجلاس سران عرب در الجزایر شرکت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، گزارش های منتشر شده حاکی است که به احتمال زیاد وزیران امور خارجه عمان و بحرین نیز به نمایندگی از سلطان عمان و شاه بحرین در این اجلاس شرکت کنند و طبیعتا میشل عون رئیس جمهوری لبنان نیز که دیروز دوره ریاست جمهوری وی پایان یافت، در آن شرکت نخواهد داشت و رئیس جمهور جدیدی نیز برای لبنان تاکنون انتخاب نشده است.

در این میان، اعلام شده که امیر قطر در اجلاس سران عرب شرکت خواهد کرد.

الجزایر همچنین از شمار دیگری از مهمانان از جمله آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل برای حضور در این اجلاس دعوت کرده است. قرار است در اجلاس سران عرب بحران های جهان عرب و مسائل امنیت غذایی و انرژی در سایه بحران اوکراین بررسی شود.

پربیننده ترین خبرها