مصر مجوز احداث دومین واحد نیروگاه اتمی خود را به روسیه داد

مصر مجوز احداث دومین واحد نیروگاه اتمی خود را به روسیه داد
سه شنبه 10 آبان 1401 - 09:52

مقامات مصری به شرکت انرژی هسته ای روسیه «روس اتم» اجازه احداث دومین واحد نیروگاه اتمی "الضبعه" را دادند.

العالم - جهان

پایگاه اطلاع رسانی العهد امروز سه شنبه با انتشار این خبر به نقل از بیانیه سازمان نظارت بر مقررات هسته ای و رادیولوژی مصر نوشت: این سازمان به ریاست «سامی شعبان» با اعطای مجوز احداث واحد دوم نیروگاه اتمی الضبعه موافقت کرد.

این سازمان درخواست شرکت روس اتم برای دریافت مجوز ساخت واحد اول و دوم را در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۹ دریافت کرد و در طی دو سال، اقدامات خود را با ارائه گزارش تحلیل ایمنی اولیه برای واحد اول و دوم تکمیل کرد.

در این بیانیه آمده است که این سازمان بازدیدهایی از محل نیروگاه اتمی الضبعه به منظور روشن شدن میزان آمادگی برای شروع ساخت واحد دوم انجام داد.

سازمان نظارت بر مقررات هسته ای و رادیولوژی مصر افزود: این سازمان تلاش خود را برای تحقق التزام سازمان نیروگاه های هسته ای تولید برق با شرایط مجوز اعطا شده و کنترل سازمان یافته بر کار اجرای مرحله طراحی و ساخت تجهیزات و انجام بازرسی های لازم به کار خواهد گرفت.

پیشتر رسانه های عربی در تیرماه گذشته از آغاز عملیات بتن ریزی برای ساخت نخستین واحد نیروگاه اتمی الضبعة در شمال غربی مصر با همکاری روسیه خبر داده بودند.

عملیات بتن ریزی واحد نخست نیروگاه هسته ای مصر در منطقه الضبعه در استان مطروح در کنار دریای مدیترانه تیرماه گذشته در مراسمی با حضور شماری از مقامات مصری به ریاست «محمد شاکر» وزیر برق و انرژی مصر و تعدادی از مقامات شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه (روس اتم) آغاز می‌شود.

برپایه این گزارش، مصر و روسیه در سال ۲۰۱۵ برای ساخت این نیروگاه متشکل از ۴ رآکتور هسته‌ای نسل سه با مجموع ظرفیت تولید ۴۸۰۰ مگاوات و هزینه ۲۱ میلیارد دلار توافق کردند.

اواخر ماه گذشته میلادی، مقام‌های مصری برای صدور مجوز احداث نخستین واحد این نیروگاه پس از تایید وجود بالاترین سطوح ایمنی با بالاترین استانداردهای بین المللی موافقت کرده بودند.

پربیننده ترین خبرها