جنایات پنهان سعودیها؛ ناهنجاری های مادرزادی کودکان یمنی

جنایات پنهان سعودیها؛ ناهنجاری های مادرزادی کودکان یمنی
سه شنبه 10 آبان 1401 - 13:28

هرچه از آغاز جنگ تجاوزگرانه ائتلاف به سرکردگی عربستان علیه یمن می گذرد، زوایای پنهان بیشتری از جنایت های سعودیها برملا می شود؛ ناهنجاریهای مادرزادی کودکان یمنی از جمله این جنایت ها است که در اثر استفاده ریاض از سلاح های ممنوعه ایجاد شده و در حال گسترش است.

العالم - جهان اسلام

به نقل از پایگاه خبری العهد در گزارشی درباره نتایج تجاوز ائتلاف عربی-آمریکایی به یمن و استفاده از سلاح ممنوعه در این کشور پرداخته و نوشته است: درپی انتشار مطالب زیادی درباره ناهنجاری ها و اختلالات مادرزادی از سوی رسانه های یمنی، خبرنگار العهد برای تهیه گزارشی میدانی به سراغ بیمارستان السبعین در پایتخت یمن رفته است که بهترین بیمارستان زنان ‌و کودکان در این کشور به شمار می رود.

این خبرنگار در گزارش خود آورده است: اوضاع در این بیمارستان بسیار شوکه کننده بود؛ نوزادی را دیدیم که هفت ماهه به دنیا آمده بود و از معلولیت متعدد در سر، گردن،کمر و دیگر قسمت های بدن رنج می برد.

در این گزارش آمده است: این نوزاد معلول به دلیل شدت دردی که داشت حتی برای یک دقیقه هم به مادرش اجازه نمی داد که او را در بغل بگیرد.ناگهان پرستار، نوزاد دیگری را آورد که شکمش ورم کرده بود، بعد از انجام آزمایشات معلوم شد که از اختلال روده بزرگ رنج می برد. مواردی از این دست قبل از تجاوز به یمن بسیار نادر مشاهده شده بود.

خبرنگار العهد افزود: به بخش های دیگر بیمارستان که رفتیم، دیدیم که مملو از نوزادان معلول است؛ نوزادانی که از اختلالات متعدد مادرزادی رنج می برند. کارمندان بیمارستان می گویند که به طور روزانه شاهد این موارد هستند و وزارت بهداشت به دلیل تجاوز و محاصره ائتلاف متجاوز تا این لحظه نتوانسته است آمار دقیقی در این خصوص تهیه کند اما این وزارت در آگوست ۲۰۲۲ در بیانیه ای اعلام کرد که محاصره و بمباران و استفاده از سلاح غیر متعارف در جنگ علیه یمن منجر به بروز ۳۵۰ هزار مورد سقط جنین و ۱۲ هزار مورد اختلال مادرزادی شده است.

وی با اشاره به عمق این فاجعه افزود: این گزارش تنها از یک بیمارستان است؛ چه برسد به کل بیمارستان ها و مراکز درمانی یمن. مسئولیت این فاجعه برعهده کیست؟ و ائتلاف متجاوز تا چه زمانی می خواهد به سلب حقوق کودکان یمنی ادامه می دهد؟

بر اساس آمار صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، بیش از ۲ میلیون کودک یمنی در معرض تهدید سوء تغذیه قرار دارند؛ یعنی از کمبود منابع غذایی که منجر به گرسنگی و بیماری می شود، رنج می برند.

طی سال‌های تجاوز و محاصره یمن، نیروهای ملی این کشور تمام تلاش خود را برای دفاع از کشور و تغییر معادلات قدرت و بازدارندگی به منظور متوقف کردن حملات و قتل عام هایی که از سوی نیروهای ائتلاف متجاوز انجام می شود و همچنین برای کاهش بحران‌های متعدد انسانی در این کشور به کار گرفته اند.

در این پیوند، علی الدیلمی قائم مقام وزارت حقوق بشر در دولت صنعا به داده ها و ارقام اشاره کرد و گفت که این محاصره باعث شده است که خانواده های بیش از ۹۲ درصد از جمعیت یمن نتوانند منابع مالی کافی برای نیازهای اولیه را به دست آورند.

به گفته وی آمار مبتلایان به سوء تغذیه در طول سال های جنگ افزایش شدیدی یافته است که از بین آنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر زن هستند که نیمی از آنها باردار می باشند.

پس از اینکه تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذیه به حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافت نیمی از کودکان زیر پنج سال در یمن در معرض خطر سوء تغذیه حاد قرار گرفته اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها