وقتی اقدامات سعودی ها صدای اروپایی ها را هم درآورد!

وقتی اقدامات سعودی ها صدای اروپایی ها را هم درآورد!
چهارشنبه 11 آبان 1401 - 18:11

یک سازمان حقوق بشر اروپایی زنگ خطر قتل عام در عربستان توسط ولیعهد سعودی را به صدا درآورده است که جنایت این کشور علیه 47 تن از شهروندانش از جمله شیخ نمر باقر النمر را تداعی می کند؛ هم اکنون نیز عربستان در اقدامی مشابه، پس از محاکمه صوری با اتهامات جعلی و ساختگی و به صورت مخفیانه، در حال تدارک موج جدیدی از اعدام های گسترده بر ضد 53 شهروند عربستانی از جمله 8 کودک است.

العالم - عربستان سعودی

ناظران بر این باورند که عملکرد عربستان سعودی در تدارک موج جدیدی از اعدام‌ فعالان سیاسی و صاحب نظران چندان تعجب‌آور نیست، زیرا عربستان در طول تاریخ به اعدام، سرکوب و گردن زدن شهرت داشته است. عملکرد بد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، از همه خط قرمزها فراتر رفته و همه قانون ها و معیارهای انسانی را در این کشور زیر سوال برده است زیرا بن سلمان برای نویسندگان، متفکران، علمای دین و دانشجویان کشورش، اهمیتی قائل نیست.

ناظران خاطرنشان کردند که تنها نوشتن یک توئیت در شبکه های اجتماعی علیه بن سلمان برای به زندان انداختن هر فردی کافی است چراکه بن سلمان سکوت جهانی را با پول یا نفت می خرد.

کارشناسان پرونده حقوق بشر در عربستان سعودی را یک «پرونده کاسب مآبانه» توصیف کردند. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از طریق پرونده حقوق بشری تلاش می کند تا برپایی میهمانی های رقص و نوشیدن مشروبات الکلی را ترویج دهد تا تماشاگر فکر کند این کشور منادی دموکراسی و حقوق بشر است، اما او همزمان در طول سالیان متمادی تخلفی آشکار انجام داده است و به محض این که صاحبان افکار، اندیشمندان و علمای دین، علیه بن سلمان تنها یک توئیت بنویسند یا موضعگیری کنند، وی آنها را دستگیر و اعدام می کند.

آنها تاکید کردند که «زمان» نقش مهمی در اعلام اعدام های جمعی ایفا می کند، هدف از اعدام های جمعی در مناطق شناخته شده ای مانند الاحساء و قطیف، ارسال پیامی روشن به ایران به ویژه شیعیان است و ثانیاً به همه مخالفان اعم از شیعه و سنی، سکولارها و سعودی ها پیام داخلی بدهند که رژیم ظالم بن سلمان حکومت را رها نخواهد کرد.

از سوی دیگر، محققان هشدار دادند که قابل توجه ترین نکته در مورد اعدام های جمعی عربستان این است که آنها به جرم تظاهرات در سال 2011 محاکمه می شوند، در حالی که هیچ کشوری تظاهرات کنندگان معترض را به اعدام محکوم نمی کند. این در حالی است که اعتراضات در عربستان سعودی آمیزترین تظاهراتی بود که در جهان عرب شاهد بودیم.

آنها همچنین تاکید کردند که یک نکته قابل توجه در نقض حقوق بشر توسط سعودی‌ها که در بیانیه‌های سازمان‌های حقوق بشر نیز مطرح و اثبات شده عبارت است از «نقض حقوق زنان». تاکنون بسیاری از زنان سعودی شهادت داده اند که زنانی در زندان‌های عربستان به شکلی فجیع دستگیر می‌شوند و مورد آزار و اذیت و تجاوز جنسی قرار می‌گیرند که بخشی جدایی ناپذیر از تحقیقات ماموران سعودی است. آنها اظهار داشتند که مایه تاسف و تعجب است که یک رژیم اسلامی - عربی و قبیله ای، چنین آبروریزی و توهینی را نسبت به زنان انجام می دهد.

پربیننده ترین خبرها