زلال قرآن (1600)؛

بین وجود انسان با عالم هستی چه ارتباطی وجود دارد ؟

بین وجود انسان با عالم هستی چه ارتباطی وجود دارد ؟
چهارشنبه 11 آبان 1401 - 22:40

العالم - زلال قران

برای روشن شدن چگونگی این ارتباط لازم است بدانیم که نظام عالم نظامی است واحد و یکپارچه از آیه 5 سوره مبارکه زمر:

«خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ يُكَوِّرُاللَّيْلَ عَلَى النَّهَارِ وَيُكَوِّرُ النَّهَارَعَلَى اللَّيْلِ وَسَخَّرَالشَّمْسَ وَ الْقَمَرَكُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى أَلَا هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ»

ترجمه: ( آسمان ها و زمین را به حق و راستی (و برای حکمت وغرض ثابتی ) ایجاد کرد، شب را بر روز و روز را بر شب بپوشاند وخورشید و ماه را مسخرکرده، هر یک (بر مدارخود) به وقت معیّن گردش می‌ کنند. آگاه باشید که او خدای مقتدر مطلق و بسیارآمرزنده است ).
چنین برداشت می شود که نظام عالم هستی نظامی است واحد و یکپارچه که تحت تدبیرحکیمانه مُدبری واحدکه خالق کل عالم است وبرآن سیطره قیومی دارد اداره می شود.
وجود پیوستگی بسیاردقیق بین اجزاء عالم هستی ( اعم ازعوالم مادی و غیرمادی و دنیائی و آخرتی) :
جهان هستی پیکره ای است واحد ویکپارچه که اجزاء گوناگون آن بطورجداگانه و کلیّت آن دریک مجموعه پیوسته وبسیار منسجم، با حرکت منظم وبی وقفه درراستای صراط مستقیم الهی بسوی غایتی مشخص که نهایتاً به پیشگاه باعظمت الهی ختم می شود بشکل حیرت آوری درسیر و حرک هستند.
و زندگی انسان ( به عنوان جزئی ازکل عالم هستی ) یک جریان پیوسته ای است که از دنیا آغازمی شود والزاماً پس ازطی مراحل کمال باید از عوالم دنیا و برزخ عبورکند و به آخرت منتهی شود و انسان به پیشگاه با عظمت الهی مشرف گردد، پس در یک کلام می توان گفت: «حیات حقیقی،حیات اخروی است و زندگی موقت دنیائی آدمی مقدمه ای است برای آماده و مهیا شدن برای وصول به حیات جاودانه اخروی و حضور سرافرازانه در محضرالهی».

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها