زلال قرآن (1596)؛

عمل انسان چه تاثیری بر شاکله شخصیتی او دارد؟

عمل انسان چه تاثیری بر شاکله شخصیتی او دارد؟
چهارشنبه 11 آبان 1401 - 18:13

العالم - زلال قرآن

اعمال انسان، یا مطابق دستورات الهی و احکام دین او انجام می شوند که به آنها عمل صالح گفته می شود، که چنین اعمالی مستحق پاداش آخرتی هستند و در نهایت انسان روانه بهشت رضوان الهی می کنند.
و یا بر خلاف اوامر خداوند صورت می پذیرند که به آنها گناه گفته می شود و نتیجه آنها جهنم سوزان است.
ایمان و توجه به هریک از مراتب وجودی عالم هستی و انسان (مراتب جمادی، نباتی، حیوانی، نفسانی و عقلانی)، موجب گرایش آدمی به آن مرتبه خاص شده و مسیر زندگی اش را به سوی آن جهت می دهد و کشش به جانب آن را ایجاد می نماید که بطور طبیعی آثار این گرایش و کشش ها در کُنش و مَنش و شخصیت انسان ظاهر می گردد.
شاکله شخصیتی هر کس بر اساس نیات، گفتار و کردار او شکل می گیرد، و شخصیت هر انسانی با تاثیرپذیری از همان چیزی هائی تشکیل می شود که به آنها ایمان و باور داشته و به آنها تعلق خاطر دارد و برای کسب آن تلاش کرده و آن را بدست می آورد.
پس هر کس به مراتب پَست عالم وجود (مراتب مادی) توجه کند و به عمل متناسب با آن مبادرت ورزد، عملاً برنامه زندگی خود را به سمت و سوی آن ترسیم و تنظیم نموده و طبیعتاً شاکله شخصیتی متناسب با آنها را بدست می آورد.
و هر کس به مراتب بالای آن (مراتب معنوی) توجه نماید و براساس احکام آن عمل کند، عملاً در راه وصول به آن مراتب قرار خواهد گرفت، که با پذیرش تربیت خاص آن، شاکله شخصیتی متناسب با آنها در وجود او شکل خواهد گرفت.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها