باکو و ایروان؛ ادامه تیراندازی‌های مرزی و تقابل دیپلماتیک در بروکسل

باکو و ایروان؛ ادامه تیراندازی‌های مرزی و تقابل دیپلماتیک در بروکسل
جمعه 13 آبان 1401 - 09:46

باکو و ایروان در حالی همدیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند که درعرصه دیپلماتیک مقامات دو کشور با میانجیگری اروپا در حال رایزنی هستند.

العالم - آسیا
در ادامه تیراندازی نظامیان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به مواضع هم، دو طرف روز جمعه همدیگر را به نقض آتش بس متهم کردند.

به گزارش «ترند نیوز» وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شده است که یگان‌های ارتش ارمنستان پنجشبه شب به مواضع ارتش جمهوری آذربایجان در شهرک‌های «الیس» و «بایراملین» در منطقه «کلبجار» تیراندازی کردند و یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان مستقر در این مناطق نیز به تیراندازی پرداختند.

این در حالی است که وزارت دفاع ارمنستان ادعای باکو را رد کرده است.

به گزارش وبگاه «رادیو ارمنستان» وزارت دفاع ارمنستان گزارش‌های باکو در زمینه تیراندازی به مواضع ارتش جمهوری آذربایجان را رد کرده است.این وزارتخانه بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان را «اطلاعات نادرست دیگر» خواند.

وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه خود مدعی شده است که وضعیت در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان به طور نسبی پایدار است.


در میدان دیپلماسی، نمایندگان دو کشور کماکان در حال رایزنی و مذاکره هستند.

به گزارش رادیو ارمنستان، کمیسیون‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای تعیین حدود مرزها روز پنجشنبه سومین نشست خود را به ریاست «مهر گریگوریان» معاون نخست وزیر ارمنستان و «شاهین مصطفی اف» معاون نخست وزیر آذربایجان در شهر «بروکسل» در بلژیک برگزار کردند. در این دیدار طرفین به بحث پیرامون مسائل تحدید مرزپرداختند. طرفین همچنین برای تعیین تاریخ و محل برگزاری چهارمین جلسه کمیسیون‌ها توافق کردند.

جنگ در منطقه قره‌باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۵۰۰ کشته از نظامیان دو طرف در پی داشت که با توافقنامه‌ای تحت نظارت روسیه به طور نسبی پایان یافت و ارمنستان از ادعای خود برای تملک اراضی که از دهها سال پیش در اختیار خود داشت، عقب‌نشینی کرد و روسیه نیز ۲۰۰۰ نیروی برای نظارت بر روند آتش‌بس به منطقه فرستاد.

تلاش‌های برای صلح نهایی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حالی است که دو کشور پس از پایان جنگ در پی تقویت بنیه نظامی خود برآمده‌اند.

در این راستا رسانه‌ها از افزایش بودجه نظامی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۳ خبر داده و نوشتند که تقویت توان نظامی جمهوری آذربایجان و تامین امنیت ملی اولویت اصلی هزینه‌های بودجه دولتی است و در بودجه دولتی سال ۲۰۲۳، ۳.۱ میلیارد دلار که ۱۷.۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است به این اهداف اختصاص یافته است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها