روسیه درباره تبعات دخالت انگلیس در جنگ اوکراین هشدار داد

روسیه درباره تبعات دخالت انگلیس در جنگ اوکراین هشدار داد
جمعه 13 آبان 1401 - 16:31

دیپلمات ارشد روسیه با اشاره به نقش انگلیس در حمله به کشتی‌های جنگی این کشور در دریای سیاه، هشدار داد که دخالت عمیق لندن در جنگ اوکراین، اوضاع را پیچیده و خطرناک می‌کند.

العالم - اروپا

آندری کلین سفیر روسیه در انگلیس مدعی شد کشورش مدارکی دال بر دست داشتن نیروهای ویژه انگلیس در حمله هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی به ناوگان روسیه در دریای سیاه در کریمه دارد و "شواهد" آن را به سفیر انگلیس تحویل داده است.

وی در این باره گفت: "ما کاملاً از مشارکت نیروهای انگلیسی در آموزش، آماده سازی و اجرای خشونت علیه زیرساخت ها و ناوگان روسیه در دریای سیاه اطلاع داریم." سفیر روسیه افزود که اسناد در مورد حمله به ناوگان روسیه در دریای سیاه تحت هدایت و رهبری متخصصان نیروی دریایی انگلیس به سفیر این کشور تحویل شده و محتوای آن به زودی علنی خواهد شد.

کلین بر همین اساس رفتار انگلیس را خطرناک توصیف کرد و هشدار داد که تداوم آن می‌تواند «اوضاع را تشدید کند و ما را به نقطه‌ای برساند که به‌نظرم بدون بازگشت خواهد بود.»

وی با تاکید بر اینکه «باید از تشدید اوضاع جلوگیری شود» هشدار داد: انگلیس بیش از حد در جنگ عمیق شده و این بدین معناست که اوضاع در حال تبدیل شدن به یک وضع خیلی خیلی خطرناک است.

دولت انگلیس ادعای روسیه درباره مشارکت در دریای سیاه را رد کرده و مدعی شده که این اظهارات برای منحرف کردن تمرکز از شکست های نظامی روسیه در اوکراین طراحی شده است. یک سخنگوی دولت انگلیس در این زمینه گفت:‌ «در روزهای اخیر، روسیه طیفی از اتهامات را علیه انگلیس مطرح کرده است که به وضوح برای منحرف کردن توجه از تهاجم غیرقانونی روسیه به اوکراین، تلفات روسیه در میدان جنگ و بمباران جمعیت غیرنظامی و زیرساخت‌های انرژی بدون توجه به این موضوع طراحی شده است. ما قصد نداریم درباره این اتهامات توضیحی بدهیم و بر کسی پوشیده نیست که بریتانیا رهبری عمومی در حمایت از اوکراین را بر عهده گرفته است.

درباره احتمال استفاده مسکو از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین، سفیر این کشور تصریح کرد: "در جنگ هسته‌ای نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید به این شیوه جنگید. ما به این مساله بشدت پایبند هستیم." وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد مسکو از یک سلاح هسته ای تاکتیکی در جنگ استفاده کند، پاسخ داد: نه.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

انگلیس تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه وضع کرده اما نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته در این کشور نشان می‌دهد که افزایش افسارگسیخته هزینه‌های انرژی در جزیره، حمایت عمومی از مواضع ضد روسیه را کاهش داده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها