حمله به مرکز مهاجرتی جنوب انگلیس تروریستی بود

حمله به مرکز مهاجرتی جنوب انگلیس تروریستی بود
شنبه 14 آبان 1401 - 16:42

​​​​​​​پلیس ضد تروریسم انگلیس اعلام کرد که با استناد به شواهد کشف شده، ماجرای حمله به یک مرکز مهاجرتی در جنوب این کشور که دو مجروح برجای گذاشت با انگیزه تروریستی صورت گرفته است.

العالم - اروپا

سخنگوی پلیس ضد تروریسم منطقه جنوب شرق انگلیس روز شنبه گفت در طول هفته گذشته با تعدادی از "شاهدان مهم" در این باره صحبت شده و «شواهد به دست آمده نشان می دهد که یک انگیزه راست افراطی پشت این حمله وجود داشته است.»
«تیم ژاک» افسر ارشد پلیس مبارزه با تروریسم با بیان اینکه شناسایی یک حادثه به عنوان تروریسم فرآینده پیچیده‌ای است و فاکتورهای مختلف باید به طور دقیق بررسی شود افزود: «پس از بررسی شواهد جمع‌آوری‌شده در این پرونده، در حالی که نشانه‌های قوی وجود دارد که احتمالاً سلامت روان مهاجم به عنوان یک عامل مطرح است، اما به‌نظر من اقدامات او برپایه تفکر افراطی صورت گرفته که از آستانه حادثه تروریستی عبور می‌کند.»
یکشنبه گذشته منابع خبری از حمله مردی به مرکز رسیدگی به پرونده پناهجویان در منطقه دوور خبر دادند. نامبرده که بعدا اندرو لیک ۶۶ ساله معرفی شد با پرتاب بمب‌های دست‌ساز بنزینی دو نفر را مجروح می‌کند اما پیش از آنکه دستگیر شود دست به خودکشی می‌زند.
تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که مهاجم در حین رانندگی یک کپسول بنزینی را پرتاب و محل حادثه را ترک می‌کند. شاهدان می‌گویند که نامبرده هنگام ارتکاب جرم می‌خندید. او طبق گزارش‌های منتشر شده به جایگاه سوخت بریتیش پترولیوم در نزدیکی محل حادثه رفته و دست به خودکشی می‌زند.

لیک یک ساعت پیش از ارتکاب جرم در توئیتر نوشته بود که هدف او سربه‌نسیت کردن مسلمانان مهاجر در این مرکز است. او نوشته بود: ما آنها را نابود می کنیم، کودکان مسلمان اکنون هدف ما هستند. و در آنجا زنان منزجر کننده هدف قرار خواهند گرفت و خواهران و مادران زنده زنده می سوزند.
مهاجم این حادثه تروریستی سال گذشته نیز در فیس‌بوک خود نوشته بود که در نامه‌ای به دولت هشدار داده بود که به مهاجرت غیرقانونی پناهجویان به این کشور پایان می‌دهد. این درحالیست که طبق تحقیقات صورت گرفته نامبرده از اعضای فعال گروه‌های فاشیستی به شمار می‌رود.
اینک برای افکار عمومی در انگلیس این سووال مطرح است که چرا شناسایی این حادثه به عنوان اقدام تروریستی یک هفته زمان برده است.
تازه‌ترین گزارش وزارت کشور انگلیس از وضعیت جرم و جنایت در این کشور نشانگر شیب صعودی جرائم ناشی از تنفر و به طور خاص هراس از اسلام، در یک سال اخیر است.
طبق داده‌های آماری ۱۰۹ هزار و ۸۴۳ فقره جرم مربوط به نفرت نژادی و ۸ هزار و ۷۳۰ فقره مرتبط با تنفر مذهبی بوده است. این برای نخستین بار است که آمار جرائم ناشی از نفرت نژادی از ۱۰۰ هزار فقره تجاوز کرده است. جرایم ناشی از نفرت مذهبی نیز ۳۷ درصد افزایش یافته و به بالاترین سطح از زمان شروع ثبت آمارها در سال ۲۰۱۲ رسیده است.

مسعود شجره رئیس کمیسیون اسلامی حقوق بشر انگلیس در این باره گفت: اسلام هراسی بخشی از واقعیت نگران‌کننده در جامعه انگلیس به شمار می‌رود. اگر شما به روزنامه‌های محلی مراجعه کنید و یا زبان حال مسلمانان را جویا شوید، اسلام هراسی و بی‌توجهی به آن عادی شده است.

وی با اشاره به نقش رسانه و سیاستمداران در ترویج اسلام هراسی افزود که آن ها با وضع قوانینی که مسلمانان را هدف قرار می دهد، «اسلام هراسی را مشروع و فرهنگ آن را در کشور نهادینه می‌کنند»

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها