تداوم اعتراضات عمومی به گرانی و بحران هزینه‌های زندگی در انگلیس

تداوم اعتراضات عمومی به گرانی و بحران هزینه‌های زندگی در انگلیس
شنبه 14 آبان 1401 - 21:16

هزاران نفر از اقشار مختلف مردم انگلیس روز شنبه در اعتراض به گرانی و بحران هزینه‌های زندگی در خیابان‌های پایتخت دست به تظاهرات زده و خواستار برگزاری انتخابات عمومی شدند.

العالم - اروپا

در این حرکت اعتراضی که از سوی نهاد موسوم به «مجمع خلق» و با حمایت گروه‌ها و نهادهای مدنی و همچنین چهره‌های ارشد حزب مخالف دولت از جمله جرمی کوربین (رهبر سابق حزب کارگر) و جان مک‌دانل (وزیر دارایی پیشین کابینه در سایه) برگزار شد شرکت کنندگان در هوای بارانی لندن شعارهایی را علیه بی‌کفایتی دولت محافظه‌کار ریشی سوناک سر می‌دادند.

معترضان ابتدا کمی پایین‌تر از ساختمان پارلمان در منطقه «امبنکمنت» تجمع و سپس در امتداد رودخانه تایمز به سمت میدان پارلمان راهیپمایی کردند.

لورا پیدکاک، دبیر کل «مجمع خلق» و نماینده پیشین حزب کارگر به خبرنگاران گفت که این راهپیمایی برای مخالفت با هر چیزی که دولت در این کشور نمایندگی می‌کند برگزار شده است. وی افزود که پس از پایان همه‌گیری کرونا «ما شاهد حملات به حقوق و شرایط کارگران، فروپاشی سیاسی، بحران بی‌سابقه هزینه‌های زندگی بوده‌ایم». این فعال مدنی بر همین اساس خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام سراسری شد.

معترضان به گرانی و اوضاع بغرنج معیشتی طی هفته‌های گذشته نیز در خیابان‌های لندن دست به تظاهرات زده و خواستار تحول سیاسی در این کشور هستند تا به مشکلات آن‌ها به نحو ملموسی رسیدگی شود.

شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد. نرخ تورم به ۱۰.۱ درصد رسیده که بالاترین حد در نزدیک به ۴۰ سال گذشته است. کشور به گفته رئیس بانک مرکزی انگلیس وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده است و پیش‌بینی می‌شود که نرخ بیکاری تا سال ۲۰۲۵ تقریباً دو برابر خواهد شد.

هم زمان نرخ بهره بین بانکی که با اقساط وام مسکن میلیون خانوار در انگلیس ارتباط مستقیم دارد، بزرگترین افزایش را در سه دهه‌ اخیر تجربه و شوک شدیدی را به بازار مسکن وارد کرده است. کمیته سیاست های پولی بانک مرکزی انگلیس پنجشنبه گذشته تصمیم گرفت تا نرخ بهره بین بانکی را با ۰.۷۵ درصد افزایش به ۳ درصد برساند که بالاترین میزان طی ۱۴ سال گذشته محسوب می‌شود. این میزان افزایش از سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون سابقه نداشته و به این ترتیب چند صد پوند دیگر به اقساط ماهانه وام مسکن انگلیسی‌ها اضافه می‌شود.

به گزارش ایرنا، ریشی سوناک نخست وزیر جدید انگلیس در اظهاراتی جنجالی گفته است که مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد. وی در گفت‌وگو با نشریه تایمز تصریح کرد که «اضطراب» میلیون‌ها نفر در مورد افزایش بازپرداخت وام‌های مسکن را درک می‌کند و «مطمئناً هر کاری که بتواند» برای «غلبه بر این مشکل» انجام خواهد داد. با این حال، وی تصریح کرد که دخالت دولت در این زمینه محدودیت‌هایی دارد.

با اینکه همه کشورهای اروپایی در بحران اقتصادی به سر می برند و تورم به شکل افسارگسیخته‌ای افزایش یافته است، اما آمار و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که انگلیس از هر نظر در بدترین وضعیت به نسبت تمام کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) قرار دارد.

پربیننده ترین خبرها