تروریست های النصره در تدارک ساعت صفر برای حمله بزرگ با پهپادهای انتحاری

تروریست های النصره در تدارک ساعت صفر برای حمله بزرگ با پهپادهای انتحاری
شنبه 14 آبان 1401 - 23:01

گروه مسلح تروریستی جبهه النصره و همپیمانش ترکیه، در حال ادامه اقدامات تنش‌زا در شمال سوریه هستد آنها به جنایات علیه غیرنظامیان و نیروهای نظامی سوریه بسنده نکرده، بلکه آماده می‌شوند تا با همراهی حزب الترکستانی، پایگاه حمیمیم در حومه لاذقیه را هدف حملات پهپادهای انتحاری قرار دهند؛ امری که وزارت دفاع روسیه خبر آن را اعلام کرد.

العالم- کشکول

اطلاعات نشان می‌دهد که فرآیند استقرار تعداد زیادی هواپیماهای بدون سرنشین در کارگاه‌های متعلق به تروریست‌ها در منطقه خربه الجوز در حومه ادلب تکمیل، و این هواپیماها برای انجام حمله به پایگاه، مجهز شده‌اند. یک مسئول نظامی روسی تصریح کرد که طبق برنامه‌های تروریست‌ها، استفاده شمار زیادی از پهپادها می‌تواند عملکرد سامانه‌‌های پدافند هوایی روسیه را مختل، و مسیر آنها را منحرف کند تا بتوانند پایگاه هوایی حمیمیم را هدف قرار بدهند.

این سوال مطرح است که هدف از این توطئه‌ها چیست و کشورهای حامی جبهه النصره و الترکستانی چه می‌خواهند بگویند. واضح است که کشورهای حامی گروه‌های مسلح تلاش می‌کنند تا جبهه رویارویی با محور مبارزه با تروریسم را در چند جبهه باز کنند. اما اطلاعات واقع‌گرایانه در مورد نقش محور مقابله با تروریسم، که شامل روسیه، ایران و مقاومت در لبنان، فلسطین و عراق است، نشان می‌دهد که این محور بدنه اصلی برای جلوگیری از گسترش حضور و نفوذ آمریکا در سوریه و خنثی کردن تلاش آن برای تکرار سناریویی در این کشور مشابه سناریوهای عراق و سومالی، را تشکیل می‌دهد.

موضوعی که ما را بر آن می‌دارد تا درباره جزئیات این رویارویی بیشتر بررسی کنیم. روسیه به همراه شرکای خود در محور مقاومت این توانایی را دارد که ابزار و امکانات هرج و مرجی که از سوی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس و ترکیه تحمیل می‌شود، مهار کنند.

آنها توان نظامی و امنیتی خود را برای سرکوب جبهه النصره و داعش به‌کار بسته‌اند و از این طریق، از دولت سوریه و محور مقاومت پشتیبانی می‌کنند و همچنین مانعی مقابل آمریکا و ترکیه هستند. بنابراین اقدامات اشغالگرانه در سوریه، در سایه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، بخشی از طرح آمریکایی است که مبتنی بر تعدد جبهه‌های درگیری است.

اینک جبهه النصره در ادلب محصور شده، و جامعه جهانی آن را به عنوان گروهی تروریستی می‌داند، ولی برای تطهیر آن، تلاش می‌شود که النصره را به عنوان جنگجو و برای جنگ علیه روسیه، به اوکراین بفرستند؛ که این ایده‌ای ساده‌انگارانه است. سناریوی دوم این است که این گروه پایگاه حمیمیم روسیه در حومه لاذقیه سوریه را هدف حمله قرار دهد و در برابر روسیه، که طی ماه اخیر مواضع این گروه تررویستی را در حومه ادلب بمباران کرده، عرض اندام کند.

بیانیه روسیه ابعاد جدیدی از طرحی خطرناک را برملا می‌سازد که به موجب آن، نشان می دهد جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی از فناوری های جدید سود می برند در اینجا باید اشاره کنیم که این اولین بار نیست که فناوری و تکنولوژی در اختیار گروه‌های مسلح قرار می گیرد. به عنوان مثال، در اواسط سال ۲۱۰۹، گزارش شد که که حدود ۵۰۰ فروند پهپاد از طریق مرزهای ترکیه و به واسطه یکی از میانجیگران محلی در استان ادلب، به جبهه النصره تحویل داده شد که تجار ترکیه نیز در این پرونده نقش داشتند. سپس این پهپادها به شهر جسر الشغور در غرب ادلب منتقل، و در یکی از مقرهای گروه حزب الترکستانی در نزدیکی بیمارستان جسر الشغور انبار شد.

گروه های تروریستی جبهه النصره و جبهه الترکستانی مقری را برای کارشناسنان فرانسوی و بلژیکی تدارک دیدند تا این پهپادها را مجهز به فناوری برای حمل مواد منفجره C4 کنند. قابل ذکر است که تغییراتی نیز در بدنه این هواپیماها انجام شد تا از دید و رصد سیستم‌های راداری مخفی بماند و برای آنها غیرقابل شناسایی شوند. در همان سال، همچنین جبهه النصره از طریق مرزهای ترکیه صدها هواپیمای بدون سرنشین با حجم متوسط را به شهرک مرزی "حارم" در حومه ادلب و نیز به یکی از مقرهایش در شهرک "معره مصرین" منتقل کرد.

طبق اطلاعات موجود، در این مقرها تروریست‌های مغربی مستقر بودند و این پهپادها به عناصر مسلح لیبیایی و مغربی تحویل داده شدند که تحت نظارت یک کارشناس انگلیسی تغییرات و اصلاحاتی در بدنه و ساختارها این پهپادها انجام می‌دادند. این کارشناس انگلیسی به برحی تکسین‌های خارجی که پیشتر از عراق و از شهر الرقه سوریه فرار کرده و به مناطق تحت اشغال جبهه النصره آمده بودند، آموزش می‌داد.

این کارشناس‌ها و تکسین‌ها در سال ۲۰۱۴، یعنی زمانی‌که داعش از پهپادها به عنوان عنصر اصلی در عملیات جنگی خود استفاده می‌کرد، در صحنه ظاهر شدند، و در آن زمان، تیم خبری تلویزیونی العالم لحظه به لحظه این تحولات نظامی در منطقه دیرالزور را رصد می‌کرد که در یکی از موارد، یکی از پهپادهای داعش خودروی تیم خبری این شبکه خبری را در شهر دیرالزور هدف قرار داد.

از جمله این کارشناسانی که در داعش جذب شدند "جنید حسن" شهروند انگلیسی بود که به عنوان کارشناس امنیت سایبری داعش فعالیت می‌کرد. انتقال این فنآوری، هر چقدر هم که ساده باشد، فقط از طریق کشورهای حامی تروریسم مقدور بود. در اینجا نقش ترکیه و آمریکا در انتقال چنین فناوری به گروه‌های مسلح نمایان می‌شود.

همزمان با انتشار بیانیه روسیه درباره سناریوی برنامه‌ریزی‌شده جبهه النصره و نیز برای درک دقیق نقش آمریکا در این سناریو، منابع محلی در حومه ادلب تأکید کردند عناصر مسلح حزب الترکستانی از مقرهای‌شان در منطقه جسر الشغور در حومه جنوب‌غربی ادلب و نیز از مقرها و مناطق استقرارشان در حومه شمال‌ غربی لاذقیه ناپدید شده‌اند که این بدان معناست که این گروه‌ها ترجیح می‌دهند برای دور ماندن از حملات روسیه و سوریه، از مواضع‌شان دور شوند.

پربیننده ترین خبرها