مشاور پادشاه بحرین: ما به برقراری روابط مشترک خود با «تل آویو» ادامه خواهیم داد

مشاور پادشاه بحرین: ما به برقراری روابط مشترک خود با «تل آویو» ادامه خواهیم داد
يکشنبه 15 آبان 1401 - 13:27

بنا به گزارش رویترز مشاور دیپلماتیک پادشاه بحرین روز شنبه اعلام کرد که این کشور پس از پیروزی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق و متحدان راست‌گرای او در انتخابات اخیر رژیم صهیونیستی، به برقراری روابط مشترک خود با این رژیم ادامه خواهد داد.

العالم - فلسطین اشغالی

رهبران عرب پس از پیروزی نتانیاهو عمدتاً سکوت کردند؛ این در حالی است که سابقه تندروی نتانیاهو در مخالفت با ایران به وی کمک کرد تا با رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس ارتباط برقرار کند.

در دولت نتانیاهو در سال 2020، رژیم صهیونیستی روابط خود را با امارات و بحرین عادی کرد، چراکه نگرانی‌ها در مورد نفوذ ایران در منطقه بر استراتژی امنیتی حاکم شد و بر این اساس با میانجی‌گری آمریکا توافق‌نامه‌هایی به نام «توافق ابراهیم» امضا گردید.

شیخ خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه مشاور امور دیپلماتیک پادشاه بحرین اظهار داشت: «پیروزی نتانیاهو، امری طبیعی و کاملا مورد انتظار بود.»

وی در بیانیه‌ای در جمع خبرنگاران افزود: ما با رژیم صهیونیستی توافقی داریم که بخشی از توافقات ابراهیم است و به توافق خود پایبند خواهیم بود و انتظار داریم که رژیم صهیونیستی نیز به همین مسیر ادامه دهد و مشارکت خود را با هم ادامه دهیم.

مشاور امور دیپلماتیک پادشاه بحرین در پاسخ به سوالی درباره رویکرد منطقه‌ای و چندجانبه برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی، گفت: ما می‌خواهیم الگو سازی کنیم، با هم موفق شویم و با همه تهدیدها مقابله نماییم.

مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی در جریان دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ماه ژوئیه از این رژیم و عربستان سعودی، ایده یک سیستم دفاع هوایی یکپارچه در خاورمیانه را مطرح کردند.

پادشاهی بحرین از پیمان ابراهیم استقبال کرد، اما هنوز به طور رسمی اسرائیل را به رسمیت نشناخته است.

شیخ خالد، که کشورش میزبان مرکز ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده است، خاطرنشان کرد: «ما می خواهیم مطمئن باشیم که به روزی نخواهیم رسید که با وخامت اوضاع امنیتی در منطقه از هر نوعی مواجه شویم.» گفتنی است: این ناوگان فعال، مسئولیت حفظ منافع آمریکا در خلیج فارس، دریای عمان، دریای سرخ، خلیج عدن و بخش‌هایی از اقیانوس هند را بر عهده دارد و فرماندهی آن بر عهده دریادار ساموئل پاپارو است.

مشاور امور دیپلماتیک پادشاه بحرین افزود: ما می خواهیم منطقه به تفاهم فراگیر بین همه کشورها برسد که مانع هرگونه تجاوز از ناحیه هر کشوری به طرف دیگر شود.

کشورهای حاشیه خلیج فارس، شریک نگرانی رژیم صهیونیستی در مورد برنامه های هسته ای و موشکی ایران هستند و نقش نماینده این رژیم در منطقه را ایفا می کنند. کشورهای حوزه خلیج فارس برای تامین امنیت خود به ایالات متحده وابسته هستند و در این زمینه به کشور مذکور اعتماد کرده اند اما در میزان پایبندی و تعهد ایالات متحده نسبت به تامین امنیت در منطقه دچار شک و تردید شده اند.

مقامات رژیم صهیونیستی و بحرین ماه گذشته اعلام کردند که دو طرف در حال مذاکره درباره توافقنامه تجارت آزاد هستند و امیدوارند تا قبل از پایان سال به نتیجه برسند.

پربیننده ترین خبرها