ترامپ پیگیر برنامه استیضاح بایدن است

ترامپ پیگیر برنامه استیضاح بایدن است
سه شنبه 17 آبان 1401 - 05:57

رئیس جمهور سابق آمریکا در حال اعمال فشار بر متحدان جمهوری‌خواه خود در کنگره آمریکا برای ارائه برنامه‌ای تلافی‌جویانه برای استیضاح همتای کنونی خود و مقامات دولت او است.

العالم-آمریکا

یک مجله آمریکایی نوشت، دونالد ترامپ از متحدان جمهوریخواه اصلی خود در کنگره آمریکا درباره جزئیات برنامه‌هایشان برای استیضاح جو بایدن و مقامات ارشد دولت او در صورت کسب کنترل مجالس کنگره در انتخابات میاندوره‌ای روز سه‌شنبه پرس‌وجو کرده است.

مجله آمریکایی «رولینگ استون» نوشت، دو منبع آگاه به این مجله گفتند، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از متحدان ارشد خود در کنگره آمریکا خواسته روی جزئیات برنامه‌هایشان برای استیضاح جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا و مقامات دولتش تمرکز کنند.

به نوشته مجله رولینگ استون، این منابع گفتند، ترامپ، به ویژه در ماه‌های اخیر مکررا از هم‌حزبی‌های خود پرسیده، جمهوریخواهان اگر کنترل مجلس نمایندگان کنگره آمریکا را به دست بگیرند «چند دفعه» می‌خواهند برای استیضاح جو بایدن تلاش کنند. به گفته این منابع ترامپ همچنین از این متحدان خود پرس‌وجو کرده آنها برای استیضاح برخی مقامات عالی‌رتبه دولت بایدن چه کار خواهند کرد.

به نوشته مجله رولینگ استون، ترامپ همچنین درباره چارچوب‌های زمانی بالقوه برای هر گونه تحقیقات بالقوه استیضاح علیه بایدن و مقامات دولتش و سطح حمایت جمهوریخواهان از این برنامه‌های استیضاح پرسیده است.

سوال ترامپ درباره تعداد «دفعات» استیضاح بایدن توسط جمهوریخواهان احتمالا اشاره به سابقه دو بار استیضاح شدن خودش از سوی مجلس نمایندگان آمریکا در زمان ریاست جمهوری‌اش دارد. او تنها رئیس جمهور تاریخ آمریکا است که در دوره ریاست جمهوری‌اش دو بار استیضاح شده که یک بار آن پیرامون مناقشه بر سر مشروط ساختن کمک‌های نظامی به اوکراین به تحقیقات اوکراینی‌ها علیه پسر بایدن و بار دیگر نیز پیرامون شورش در ششم ژانویه 2021 در کنگره آمریکا بود.

همچنین تبادل نظرهای ترامپ با متحدانش در کنگره آمریکا فاش می‌کند که او هنوز بر فراکسیون جمهوریخواهان در کنگره نفوذ داشته و اینکه در صورت کسب کنترل مجلس نمایندگان آمریکا از سوی جمهوریخواهان، قدرت ترامپ افزایش خواهد یافت.

مجله رولینگ استون نوشت، برخی قانونگذاران ارشد جمهوریخواه در کنگره آمریکا ملاحظاتی درباره معقول بودن تلاش برای به محاکمه کشاندن بایدن دارند و علاقه ترامپ به استیضاح بایدن احتمالا موضوع تنشی بالقوه بین او و این جمهوریخواهان خواهد شد.

دو منبع آگاه گفتند، «کوین مک‌کارتی»، بخت اول تصدی ریاست مجلس نمایندگان آمریکا در صورت پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره‌ای، در اظهاراتی خصوصی تصریح کرده، اجرای فرآیند استیضاح بایدن یک کار سیاسی کم ارزش برای جمهوریخواهان به شمار می‌آید. این منابع گفتند، مک‌کارتی اعتقاد دارد استیضاح بایدن دربردارنده ریسک تقویت محبوبیت او است. مک کارتی در مصاحبه‌ای در ماه اکتبر با پایگاه خبری «پانچ‌بول نیوز»، احتمال استیضاح بایدن را کم دانست اما آن را کاملا مردود ندانست.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها