تلاش فرانسه و عربستان برای حل بحران سد النهضه

تلاش فرانسه و عربستان برای حل بحران سد النهضه
سه شنبه 17 آبان 1401 - 10:45

مصر برای خروج از بن بست مذاکرات سد النهضه و از سرگیری آن به نشست شرم الشیخ امید دارد، در این نشست «ابی احمد» نخست وزیر اتیوپی و شماری از سران پرنفوذ در آفریقا حضور دارند.

العالم - مصر

بیست و هفتمین نشست بین‌المللی آب و هوا در شرم الشیخ مصر روز یکشنبه گذشته آغاز شد و تا جمعه 27 آبان ادامه خواهد داشت؛ کاخ سفید اعلام کرده است که جو بایدن در این نشست شرکت خواهد کرد.

همچنین قرار است «محمد بن‌زاید»، رئیس امارات متحده عربی و از حامیان اصلی دولت «ابی احمد» در اتیوپی، محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز در این اجلاس شرکت کنند.

روز دوشنبه، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از ابی احمد هنگام ورود به مقر اجلاس شرم الشیخ استقبال کردند.

در همین راستا یک دیپلمات آفریقایی در قاهره از تلاش‌ برای برگزاری دیدار بین سیسی و ابی احمد با میانجیگری فرانسه خبر داد تا با نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌ها، روند مذاکرات سه جانبه با مشارکت مجدد سودان از سر گرفته شود.

به موازات آن، یک دیپلمات عرب از تلاش عربستان زیر نظر فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه و به دستور محمد بن سلمان، برای ترتیب دادن دیداری بین سیسی و ابی احمد خبر داد؛ این تلاش عربستان در راستای تقویت قدرت بن سلمان با نقش آفرینی در سطح منطقه است.

سد النهضه، که به نام‌های رنسانس، یا هزاره یا سد بزرگ رنسانس اتیوپی نیز نامیده می‌شود؛ سد غول پیکری است که در شمال شرق اتیوپی و در فاصله 20 تا 40 کیلومتری مرز سودان بر روی رود نیل آبی در حال احداث می باشد.

تاسیس سد النهضه در اتیوپی بدنبال تصمیم دفتر اصلاحات ارضی آمریکا صورت گرفت و احداث آن سه کشور مصر، اتیوپی و سودان را رویاروی هم قرار داد.

کاهش ورودی آب نیل یک تهدید جدی علیه کشور مصر خواهد بود و یکی از وجوه سیاسی ساخت این سد، اخبار منتشره در رسانه های مصری مبنی بر حضور شرکت‌های رژیم صهیونیستی در ساخت آن است.

پربیننده ترین خبرها