اسماعیل رضوان در گفتگو با العالم: هرگونه تعرض به غزه یا مقاومت را با قدرت پاسخ خواهیم داد/ اشغالگران به‌زودی از کرانه باختری عقب‌نشینی می‌کنند/ نابودی رژیم صهیونیستی در گرو وحدت کشورهای عربی و اسلامی است/ پس از سوریه به دنبال توسعه روابط با سایر کشورهای اسلامی و عربی هستیم/ ملت فلسطین اعتقادی به عادی سازی ندارد

اسماعیل رضوان در گفتگو با العالم: هرگونه تعرض به غزه یا مقاومت را با قدرت پاسخ خواهیم داد/ اشغالگران به‌زودی از کرانه باختری عقب‌نشینی می‌کنند/ نابودی رژیم صهیونیستی در گرو وحدت کشورهای عربی و اسلامی است/  پس از سوریه به دنبال توسعه روابط با سایر کشورهای اسلامی و عربی هستیم/ ملت فلسطین اعتقادی به عادی سازی ندارد
سه شنبه 17 آبان 1401 - 21:35

رضوان از رهبران حماس در با العالم گفت: به اشغالگران صهیونیستی هشدار می دهیم که شرایط برای آنها دشوارتر خواهد شد، ملت فلسطین دیگر به راه حل‌های مسالت‌آمیز مشابه هماهنگی امنیتی یا عادی سازی با رژیم صهیونیستی اعتقادی ندارد.

العالم - فلسطین اشغالی

اسماعیل رضوان از رهبران جنبش مقاوت اسلامی (حماس) در گفتگو تفضیلی با شبکه خبری العالم درباره تشدید مقاومت در کرانه باختری، احیای رابطه حماس با سوریه و پرونده وحدت ملی پس از توافق الجزایر صحبت کرد.

مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین تا یک سال دیگر

العالم: آیا توافق الجزایر مشابه توافق‌های پیش از آن است یا در آینده نزدیک شاهد اقدامات عملی خواهیم بود؟

رضوان: حماس با دید باز به الجزایر رفت و مانند همیشه خواهان توافقی پایدار، برقراری وحدت در میان امت است، از تلاش الجزایر و نقش رئیس جمهور این کشور سپاسگزاریم که شخصا برای به ثمر نشستن بیانیه الجزایر تلاش کرد.

بیانیه الجزایر بر پایبندی به طرح صلح با اولویت‌های آن و لزوم تداوم تلاش‌ها برای حفاظت از شهر قدس اشغالی و اماکن مقدس آن تأکید شده، همچنین در آن به بازسازی ساختار سازمان آزادی بخش فلسطین با مشارکت همه گروه‌های فلسطینی‌ها و مشخص کردن تاریخی برای برگزاری انتخابات شورای ملی، شورای قانونگذاری و ریاست جمهوری و دولت تا یک سال آینده تاکید شده است.

این بیانیه همچنین بر اهمیت و ضرورت وحدت میان همه گروه‌های سیاسی برای مقابله با تمامی چالش های پیش روی آرمان فلسطین و همچنین ضرورت تشکیل یک کمیته برای پیگیری اجرای این بیانیه تاکید کرد.

ریاست این کمیته را الجزایر به همراه اتحادیه کشورهای عربی و طرف فلسطینی بر عهده خواهد داشت، شاید جنبه عملی این بیانیه ارائه آن در اجلاس سران اتحادیه عرب است که در صورت تایید توسط اتحادیه و همچنین تشکیل کمیته، این کمیته اجرای این بیانیه را پیگیری خواهد کرد.

سدهای پیش روی اجرای توافق الجزایر

العالم: منظورتان این است که در صورت انعقاد این توافق، اجرای آن اجباری یا تحت نظارت اعراب خواهد بود؟

رضوان: این بیانیه نکات جدیدی برای تشکیل کمیته پیگیری دارد اما متاسفانه اصرار برادران جنبش فتح به ویژه تشکیلات خودگردان فلسطین بر این است که دولت قطعنامه‌های بین‌المللی را به رسمیت بشناسد.

این یک مشکل اساسی است، حماس در پاسخ به این درخواست اعلام کرده است که منظور از این قطعنامه‌های بین‌المللی، به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی، مشروعیت بخشیدن به حاکمیت [رژیم صهیونیستی] بر بخش‌های اشغال شده سوریه [جولان] یا سایر کشورهای عربی است که ستمی بر امت می باشد این درحالی است که همین قطعنامه‌های بین المللی حقوق ملت فلسطین را به رسمیت نمی شناسد.

العالم: آیا این مشکل، توافق الجزائر را از بین می برد یا می توان از آن عبور کرد؟

رضوان: از تشکیلات خودگردان فلسطین درخواست کردیم این بند را حذف کند ما برای دستیابی به بیانیه الجزایر بسیار مشتاق بودیم.

این توافق در راستای تلاش های ارزشمند و قابل تقدیر مصر است، بنابراین امیدواریم که اجرا شود، توافق‌های قاهره مبنای این بیانیه است و بنابراین امیدواریم که یک توافق واقعی برای بیانیه الجزایر و توافقنامه‌های آشتی که منجر به وحدت ملی می شود، شکل بگیرد.

العالم: آیا زمان دقیق برگزاری انتخابات مشخص شده و یا در عرض یک سال مشخص می شود؟

رضوان: یک سال به آنها [جنبش فتح] فرصت داده شده است، متأسفانه از برادران جنبش فتح خواسته شد که زودتر تاریخ را تعیین نکنند.

العالم: این بدان معناست که مسائل به همین شکل باقی مانده است؟

رضوان: پافشاری درخصوص لزوم تعیین سقف زمانی برای برگزاری انتخابات وجود دارد، صحبت درباره یک سال بود و ما امیدواریم که آنها به این مسئله پایبند باشد و این توافق اجرا شود.

وقت آن فرا رسیده است که تشکیلات خودگردان، به وحدت صفوف با ملت فلسطین و مقاومت بازگردد

العالم: بنابراین، زمینه برای آشتی فراهم نشده است و متاسفانه، همچنان اختلافات و چند دستگی وجود دارد، اما امیدواریم که حسن نیت وجود داشته باشد و درعرض یک سال زمان برگزاری انتخابات مشخص شود و انتخابات برگزار شود ، زیرا موعد برگزاری انتخابات از قبل مشخص شده و ما به زمان رای گیری نزدیک شدیم که دوباره به حال تعلیق درآمد.

رضوان: متاسفانه .. بدین منظور ما برای اجرای این تصمیم آماده و مشتاق هستیم و خواهان تحقق وحدت ملی هستیم زیرا وحدت، راه کاری راهبردی است و این تنها راه یکپارچه برای مقابله با این تحولات و تحولاتی است که در رابطه با آرمان فلسطین اتفاق می افتد، و اکنون وقت آن فرا رسیده است که تشکیلات خودگردان فلسطین، به وحدت صفوف با ملت فلسطین و مقاومت بازگردد.

این رویدادهای تنش زا در کرانه باختری ، پیامی آشکار به همه گروه ها و همه برادران و رزمندگان مقاومت دراین مسیر است ، زیرا راه یکپارچه برای آزاد سازی فلسطین ، تنها وحدت و راه کار مقاومت برای رویارویی با اشغالگری رژیم صهیونیستی است.

حماس به دنبال گسترش روابط با کشورهای اسلامی است

العالم: شاهد بودیم که جنبش حماس و سوریه اختلافات را کنار گذاشته و صفحه جدیدی از روابط را از سرگرفته اند؛ بازنگری در روابط به چه صورت انجام شده است؟

رضوان: سیاست اصولی و ثابت جنبش حماس تاکید بر تقویت روابط با کشورهای عربی و اسلامی است و این روابط به نفع آرمان فلسطین است، زیرا تمامی ملت های عربی و اسلامی، حامی آرمان فلسطین هستند.

روابط با کشورهای عربی و اسلامی باید متعادل و عادی باشد زیرا آنها عمق قضیه فلسطین هستند و بنابراین، جنبش حماس تصمیم به بازگشت به روابط با سوریه گرفت.

از این رو، دکتر خلیل الحیه به سوریه سفر کرد و اکنون هم به دنبال روابط با کشورهای دوست و برادر، مانند روابط با مصر، سوریه، قطر، ترکیه و دیگر کشورهای عربی و اسلامی هستیم و از آن سخن می گوییم و معتقدیم که این روابط، به حمایت از آرمان فلسطین و حمایت از مقاومت به ویژه محور مقاومت کمک می کند.

پایه‌های محور مقاومت بر حمایت از مقاومت در سرزمین فلسطین استوار شده است، بنابراین وقتی به سمت تحکیم روابط خود با کشورهای عربی و اسلامی از جمله سوریه پیش می‌رویم، بدون تردید، در حمایت از این مقاومت در سرزمین فلسطین سهیم هستیم.

تاکید ما بر وحدت سوریه و وحدت مردم این کشور است و امیدواریم که سوریه و همه ملت های عربی و اسلامی همواره در آرامش، امنیت و ثبات باشند، زیرا تا زمانیکه ملت های عربی و اسلامی در آرامش و امنیت هستند، آرمان فلسطین نیز در وضعیت خوبی خواهد بود.

متأسفانه، ما فلسطینی‌ها، از تنش‌ها و اختلافات و درگیری‌ها در کشورهای عربی و اسلامی یا اختلافات فرقه ای و قومی و غیره رنج می بریم؛ باید همه تلاش‌های امت‌های عربی و اسلامی درجهت یک قطب نما که همان قدس است، متمرکز شود و تنها نبرد، نبرد با دشمن یکپارچه است که همان رژیم اشغالگری صهیونیستی است.

استراتژی و سیاست حماس، عدم دخالت در درگیری های داخلی در کشورهای عربی و اسلامی است و این جنبش خواهان برقراری روابطی باثبات و متعادل با این کشورها درجهت خدمت به آرمان فلسطین است .. از این رو ، ما می خواهیم که این سیاست درجهت خدمت به آرمان فلسطین، ادامه پیدا کند.

حماس خواهان وحدت و ثبات و اقتدار برای سوریه و همه کشورهای عربی و اسلامی است

العالم: منظورم این است که مداخله نتیجه‌ای نداشت، برعکس، اختلاف را با بخش مهمی از محور مقاومت عمیق‌تر کرد و بنابراین راهبرد شما این است که به هیچ وجه در همه زمینه دخالت نکنید؟

رضوان: حماس به هیچ وجه درهیچ یک از مسائل و قضایای مربوط به کشورهای عربی یا اسلامی دخالت نکرده، مسئله ما، مسئله قدس و مسجدالاقصی و رژیم اشغالگر است.

رژیم اشغالگر، قدس و مسجدالاقصی را که متعلق به ماست، اشغال و به مقدسات هتک حرمت می‌کند و اراضی ما را مصادره می‌کند و فلسطینی‌ها را بازداشت می‌کند و آنها را از سرزمین خود بیرون می کند؛ موضوع ما سرزمینی است که از سوی رژیم صهیونیستی اشغال شده است، بنابراین، همه هم و غم مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی است.

در نتیجه، حماس از زمانیکه فعالیت خود را آغاز کرده است و تا به امروز، همچنان به عهد و پیمان خود باقی است و در امور هیچ یک از کشورهای عربی و اسلامی و در هیچ یک از تنش ها و اختلافات، دخالت نکرده و نمی کند.

حماس خواهان وحدت و ثبات و اقتدار برای سوریه و همه کشورهای عربی و اسلامی است، اگر امت ما درخیر و سلامت باشند، ما نیز درخیر و سلامت هستیم، از این رو ، ما به دنبال وحدت عربی و اسلامی هستیم، اگر وحدت عربی و اسلامی وجود داشته باشد، ما مطمئن هستیم که این رژیم صهیونیستی رو به زوال و نابودی است.

به دنبال بهبود شرایط زندگی فلسطینی‌های ساکن اردوگاه‌های سوریه و لبنان هستیم

العالم: همان طور که می دانیم، اردوگاه الیرموک در سوریه، یکی از اردوگاه های آوارگان فلسطینی است که شمار زیادی از آوارگان را در خود جای داده است، اقلیت فلسطینی در سوریه زندگی می کنند.. به نظر شما، آیا از سرگیری روابط میان حماس با سوریه، بر وضعیت آوارگان در این اردوگاه تاثیر گذار خواهد بود و موجب از سرگیری ارتباط میان جنبش حماس و فلسطینی ها خواهد شد و مسائل آنان از سوی دولت سوریه پی گیری می شود و به حل مشکلات آنان کمک می شود؟

رضوان: امیدواریم که وضعیت اردوگاه یرموک و همچنین سایر اردوگاه‌ها، در سوریه، لبنان و چه در هر مکان دیگری، به گونه‌ای شود که زمینه بازگشت فلسطینی‌ها به خانه‌ها و سرزمین خود فراهم شود و پذیرش آن ها با عزت و کرامت صورت گیرد و آن ها به سرزمین واقعی خود یعنی فلسطین که از آن جا رانده شده اند، بازگردند.

به دنبال خدمت رسانی به فلسطینی ها در خارج هستیم، چه از طریق ارتباط با سوریه و یا لبنان، تا ملت فلسطین در اردوگاه‌های مختلف و در سرزمین های خارج از فلسطین، زندگی آرام و شرافتمندانه‌ای داشته باشند.

کرانه باختری پایگاه مقاومت فلسطین بوده و خواهد بود

العالم: اکنون انقلاب در کرانه باختری شعله ور شده است، مردم از اختلافات سیاسی عبور کردند و امروز شاهد یک وحدت ملی در استفاده از سلاح هستیم؛ سلاح دیگر رنگ و بوی سیاسی ندارد، عملیات متعددی در حال انجام است، ادامه این پدیده را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا تداوم خواهد داشت یا خیر؟!

رضوان: ما قدردان فداکاری‌های مردم خود در کرانه باختری هستیم، مقاومت در کرانه باختری ریشه در قلب مردم ما دارد و کرانه باختری پایگاه مقاومت فلسطین بوده و خواهد بود ما هم اکنون شاهد افزایش فعالیت مقاومت در کرانه باختری هستیم و گسترش این عملیات از جنین و نابلس در شمال کرانه باختری، به سمت الخلیل، اریحا و بیت المقدس است؛ صحبت از گسترش عرصه رویارویی با رژیم اشغالگر صهیونیستی به گونه ای است که این مناطق در کرانه باختری را پوشش می دهد.

گفتمان مقاومت در حال رشد است و مردم به دور مقاومت جمع شدند، ما در این مدت مشاهده کردیم که چگونه مادران شهدا و مادر شهید نابلس نمونه برجسته مقاومت شجاعانه بودند، دیدیم که «ابورعد خازم» پدر دو شهید و از نیروهای امنیتی چگونه در کنار مقاومت ایستاد و از همین جا به او و همه پدران و مادران شهدا که الگو هستند، درود می فرستیم.

دیدیم که چگونه عدی التمیمی با تپانچه کوچک خود دلاورانه از بیت المقدس و الاقصی دفاع کرد؛ نام های جدیدی را می شنویم که از تشکیلات ملی صحبت می‌کند و شامل همه گروههای سیاسی فلسطین است.

به عبارت دیگر، حتی برخی مانند عرین الاسود شامل گردان های ابن القسام، ابن السرایا و گردانهای شهدای الاقصی، از بعد سازمانی نیز فراتر رفته است، هدف اصلی نیروهای مقاومت دفاع از قدس و مسجدالاقصی و فلسطین و پاسخ به جنایت‌های اشغالگران صهیونیستی در حق کودکان و زنان آزاده فسلطینی است

آنها احساسات مسلمانان را تحریک می کنند و ورود رقاص ها و نمازهای تلمودی و حفاری و اقدامات تحریک آمیز در مسجد ابراهیم و برگزاری مراسم رقص و آوازخوانی و جلوگیری از نماز خواندن در مسجد ابراهیمی ادامه دارد و کار به جایی رسیده که نمی توان در برابر این جنایت ها سکوت کرد.

العالم: حتی این نسل، نسلی که اشغالگران یک زمان روی آنها شرط می‌بستند که با پول فریب خواهند خورد تا مثلاً نسل دیتون شکل بگیرد!

رضوان: دیتون به دنبال ملت جدید فلسطینی بود، فلسطینی که به میراث، وطن و مقدساتش اعتقادی نداشته باشد، فقط به دنبال شهوت، یا پول باشد، اما امروز با عملیات قهرمانانه در الخلیل و اریحا آنها غافلگیر شدند، نمونه این غافلگیری محمد الجعبری شهید قهرمانی بود که خاخام اعظم قاتل اهالی الخلیل و مردم فلسطین را کشت.

العالم: عرین الاسود همه از نسل جدید هستند

رضوان: همه [مبارزان] نسل جدید هستند و معتقدند که حق با آنهاست.

مقاومت در کرانه باختری افزایش خواهد یافت

العالم: فلسطینی جدید، اما نه با مفهوم دیتون، بلکه با نوع دیگری از مفهوم ملی.

رضوان: بله به معنای پایبندی به اخلاق و به عشق به سرزمین، برای نمونه محمد الجعبری یک استاد برای همه ماست، او الگوی بی نظیر مقاومت فلسطین بود که از مقدسات، خاک و ناموس خود دفاع می کند.

ما بسیار خوشبین به آینده هستیم این جان‌فشانی‌ها، عملیات‌ها و مقاومت‌ها در کرانه باختری نه تنها ادامه خواهد داشت بلکه افزایش هم خواهد یافت.

به اشغالگران صهیونیستی هشدار می دهیم که شرایط برای آنها دشوارتر خواهد شد، ملت فلسطین دیگر به راه حل‌های مسالت‌آمیز مشابه هماهنگی امنیتی یا عادی سازی با رژیم صهیونیستی اعتقادی ندارد.

و به عادی سازان با رژیم صهیونیستی می گوییم، این جوانان فلسطینی هستند، جوانان فلسطینی که نماینده جوانان مجاهد قهرمانی هستند که این عملیات ها را رهبری و از حیثیت شما و عزت اهالی قدس والاقصی دفاع می کند.

قدس، پایتخت ابدی فلسطین است؛ جوانانی که اشغالگران امید داشتند آنها از ملی‌گرایی دور کنند و با پشنهادی وسوسه انگیز فریب دهند اما امروز بیرون آمدند تا بگویند قدس در عمق وجود ماست و نمی توانیم فراموشش کنیم؛ شما در سرزمين فلسطين غريبه ايد، شما مزاحم هستيد و اينجا را اشغال کرده‌اید و رو به فنا هستید بنابراین اين نسل فلسطيني كه از كرامت ملت دفاع مي كند، پيامی برای جوانان دارد.

عملیات قهرمانانه نسل جدید فلسطین عمیقا بر جوانان نسل عرب و اسلامی تاثیرگذار خواهد بود

العالم: آیا این عملکرد مقاومت فلسطین بر نسل جوان عرب تأثیر گذار است تا در مسیر گمراهی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی قرار نگیرد؟

رضوان: بله بدون تردید، این نسل قهرمان منحصر به فرد است، بر نسل جوان عرب تاثیرگذار است، چنانچه مشاهده می کنیم که عملیات قهرمانانه جوانان فلسطینی افزایش یافته و عرصه را بر رژیم اشغالگر صهیونیستی تنگ کرده است.

من دراین جا، به ملت فلسطین و امت عربی و اسلامی، بشارت می دهم که آزادسازی سرزمین فلسطین و عقب نشینی رژیم اشغالگر از اراضی کرانه باختری نزدیک است.

مشابه آنچه که در باریکه غزه و زیر ضربه‌های مقاومت اتفاق افتاد. این مساله، همچنان در بردارنده این پیام به رژیم اشغالگر است که کشتار و جنایتکاری و هتک حرمت به مقدسات، صرفا موجب تقویت عزم و اراده فلسطینی ها در مسیر جهاد و مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی می شود و خون شهدا پایمال نخواهد شد و به منزله سوختی برای تشدید مقاومت و ادامه آن در همه شهرها و روستاهای کرانه باختری خواهد بود.

نسل جدید فلسطین که این عملیات قهرمانانه را در سرزمین‌های اشغالی اجرا کرد، عمیقا بر جوانان نسل عربی و اسلامی تاثیرگذار خواهد بود.

به جای اینکه، تربیت این نسل، تربیتی غربی و دور از اصول و ارزش هایش باشد، باید قبله اول آن قدس و مسجدالاقصی باشد، ما به جوانان عرب می گوییم که بسیاری از این جوانان در امت های عربی و اسلامی ، تمایل دارند که با جوانان فلسطین باشند تا با رژیم اشغالگر مبارزه کنند زیرا این نسل عربی و اسلامی که به عشق فلسطین تربیت می شود و عشق فلسطین در قلب وی وجود دارد، و از فلسطین در قرآن کریم یاد شده است، (سبحان الذي اسراء بعبده ليل من المسجد الحرام الى المسجد الاقصى).

بنابراین، فلسطین در قرآن ما و در میراث و قلوب و عقیده ما وجود دارد. از این رو، نه این رژیم اشغالگر و نه غرب، نمی تواند که هوشیاری جوامع عربی و اسلامی را از بین ببرد و این عملیات قهرمانانه جوانان فلسطینی ، روحیه مبارزه و مقاومت را حتی در نسل عربی و اسلامی تقویت می کند تا این نسل ، عادی سازی را رد کند و از مقاومت حمایت کند.

غزه حامی قدس و مسجد الاقصی، خواهد بود

العالم: آیا در صورتیکه غزه مورد حمله قرار گیرد، ممکن‌است که کرانه باختری برای پاسخ به این حمله به پا خیزد؟

رضوان: ابتدا به این رژیم اشغالگر می گوییم که ما هراسی از تهدیدها نداریم و حمایت ما از مقاومت متوقف نخواهد شد و به مقاومت ادامه می دهیم.

تاکید می کنیم که غزه پرچمدار مقاومت و فعالیت ملی خواهد بود و غزه حامی قدس و مسجد الاقصی، خواهد بود، ما به اهالی خود و نیروهای مقاومت درکرانه باختری اعلام می کنیم که حامی آن ها خواهیم بود و به رژیم صهیونیستی نسبت به عواقب انجام هرگونه حماقت هشدار می دهیم، زیرا درصورت ارتکاب هرگونه حماقت در غزه، غزه سکوت نخواهد کرد و هرگونه تعرض به غزه یا مقاومت، موجب مجازات رژیم اشغالگر صهیونیست خواهد شد.

ما یک ملت و یک آرمان واحد هستیم و آنچه بر مردم ما در قدس، مسجد الاقصی، الخلیل، رام الله و همه شهرهای کرانه باختری و جنین اتفاق بیافتد، قطعا ما را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. و مقاومت در غزه، زره و شمشیر مدافع قدس و مسجدالاقصی خواهد بود و مردم فلسطین در جنین والخلیل و رام الله و قدس و همه شهرها و روستاهای فلسطینی، ملتی واحد هستند که آرمانی واحد دارند و مقاومت همه امکانات خود را درجهت دفاع از قدس و مسجدالاقصی و ملت فلسطین به کار می گیرند.

پربیننده ترین خبرها