اردوغان: شاهد حضور تروریست‌ها در خیابان‌های سوئد و فنلاندیم

اردوغان: شاهد حضور تروریست‌ها در خیابان‌های سوئد و فنلاندیم
سه شنبه 17 آبان 1401 - 22:52

رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر سوئد گفت که شاهد حضور تروریست‌ها در خیابان‌های سوئد و فنلاند هستیم و گروه‌های تروریستی نباید قادر باشند که از محیط‌های دموکراتیک سوء استفاده کنند.

العالم - اروپا

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز سه‌شنبه تاکید کرد که سازمان‌های تروریستی نظیر «پ‌ک‌ک» و «پی‌وای‌دی» نباید قادر باشند که از محیط‌های دموکراتیک در سوئد سوء استفاده کنند.

وی که این سخنان را در جریان کنفرانس خبری با «اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد مطرح می‌کرد، افزود: «تروریست‌ها زیادی در کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند. آنها از ترکیه فرار کرده و به آلمان، فرانسه، هلند و دانمارک می‌روند».

رئیس جمهور ترکیه افزود: «ما شاهد آنها (تروریست‌ها) در خیابان‌های فنلاند و سوئد هستیم و من معتقدم که نخست وزیر کریسترسون من را درک می‌کند».

اردوغان اضافه کرد: «پس از آنکه سوئد تمامی جانبه‌های توافق سه جانبه مادرید را اجرا کرد امیدوار هستیم که بتوانیم پس از صدها سال دوستی، به متحد تبدیل شویم و ما آشکارا انتظاراتمان از سوئد را به اشتراک گذاشته‌ایم».

از سوی دیگر کریسترسون در این کنفرانس خبری گفت: «تا پایان سال جاری سوئد گام‌های بزرگی در زمینه مبارزه علیه فعالیت‌های تروریستی در خاک خود بر می‌دارد».

وی اضافه کرد: «سوئد به تمام تعهدات خود در قبال ترکیه عمل خواهد کرد و این تعهدات حتی پس از عضویت استکهلم در ناتو ادامه خواهد یافت».

نخست وزیر سوئد گفت: «استکهلم از مبارزه طولانی و خونبار ترکیه علیه اقدامات پ‌ک‌ک مطلع است».

پیش از این، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه فنلاند و سوئد هنوز شروط آنکارا برای موافقت با درخواست عضویتشان در ناتو را برآورده نکرده‌اند، گفت از استکهلم و هلسینکی انتظار برداشتن گام‌های مثبت دارد.

در پی عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اسفند ماه گذشته، فنلاند و سوئد درخواست‌هایی را برای عضویت در ناتو در ۱۸ ماه می ارائه کردند و تاکنون ۲۸ کشور از ۳۰ کشور عضو ناتو با پیوستن این دو کشور به این اتحاد موافقت کرده‌اند.

چند روز قبل نیز «سانا مارین» نخست‌وزیر فنلاند از ترکیه و مجارستان خواسته بود که هرچه سریعتر با درخواست هلسینکی و استکهلم برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو موافقت کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها