تازه‌ترین نتایج انتخابات آمریکا؛ پیشتازی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان

تازه‌ترین نتایج انتخابات آمریکا؛ پیشتازی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان
چهارشنبه 18 آبان 1401 - 04:18

بر اساس اعلام نخستین نتایج انتخابات میاندوره ای ۲۰۲۲ کنگره آمریکا، جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان و دموکراتها در مجلس سنا پیشتازند.

العالم - آمریکا

بر اساس نتایج اولیه انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا، تاکنون از مجموع ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا، تکلیف ۸۹ کرسی در این مجلس تعیین شده است.

بر اساس تازه ترین نتایج اعلام شده، جمهوریخواهان با ۶۱ کرسی در مجلس نمایندگان پیشتازند. دموکراتها تاکنون ۲۸ کرسی در این مجلس را به دست آورده اند.

اما در مجلس سنا همچنان دموکرات ها پیشتازند. در این مجلس، با احتساب کرسی‌هایی که طرفین پیش از برگزاری انتخابات میاندوره ای روز سه شنبه داشتند، دموکرات‌ها با ۳۷ کرسی در برابر ۳۶ کرسی جمهوری‌خواهان، از آنها جلوتر هستند.

در این انتخابات در مجموع، تکلیف ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا تعیین می شود.

در ۶۵ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا که رای گیری برای آنها برگزار نشده است که از این ۶۵ کرسی، ۳۴ کرسی به دموکراتها، ۲۹ کرسی به جمهوری‌خواهان و دو کرسی به احزاب دیگر تعلق دارند.

دموکراتها باید دستکم ۱۶ کرسی را از میان ۳۵ کرسی که در آن انتخابات برگزار شده است، به دست آوردند با بتوانند کنترل نسبی و ضعیف کنونی خود را که به دلیل رای کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا دارند، حفظ کنند.

این در حالی است که جمهوری‌خواهان برای تصاحب ۵۱ کرسی نیازمند پیروزی در ۲۲ ایالت هستند.

در این دور از انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا، ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان، ۳۵ سناتور مجلس سنا ، ۳۹ فرماندار و شماری زیادی از مقام‌های محلی و ایالتی در سراسر آمریکا انتخاب می شوند.

در انتخابات فرمانداری ها نیز، ران دسانتیس فرماندار فعلی و نامزد جمهوری خواهان در ایالت فلوریدا برای دومین بار پیروز شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا با شرکت در انتخابات میاندوره ای کنگره، به فرماندار جمهوریخواه فلوریدا رای داد که رقیب احتمالی وی در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری است.

اگر جمهوریخواهان بتوانند کنترل هر یک از مجالس را به دست بگیرند، به شکل موثری می توانند برنامه های بایدن را متوقف کنند.

جمهوریخواهان می‌توانند کمیته‌های تحقیقاتی در کنگره را کنترل کنند یا تحقیقات جدیدی را درباره موضوعاتی مثل معاملات تجاری پسر بایدن با چین یا خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز کنند.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفته است اگر جمهوریخواهان کنترل کنگره را در انتخابات میان‌دوره‌ای به دست بگیرند، وی با خطر استیضاح مواجه خواهد شد.

جمهوریخواهان برای استیضاح بایدن به اکثریت سنا نیاز ندارند بلکه برای تصویب بندهای استیضاح به اکثریت مجلس نمایندگان آ نیاز است اما برای محکوم کردن و برکناری رئیس‌جمهور به اکثریت دو سوم سنا.

پربیننده ترین خبرها