راز عقب نشینی زلنسکی از رفتار تند خود در قبال مذاکره با روسیه

راز عقب نشینی زلنسکی از رفتار تند خود در قبال مذاکره با روسیه
چهارشنبه 18 آبان 1401 - 13:17

“اعاده تمامیت ارضی کشور، احترام به منشور سازمان ملل متحد، جبران خسارات ناشی از جنگ، مجازات جنایتکاران جنگی و دادن تضمین‌هایی مبنی بر عدم تکرار آنچه اتفاق افتاده است”، جملگی شروط ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین برای مذاکره با روسیه است ولی شرط “عدم مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه”، که پیشتر بارها تکرار می‌شد، از فهرست شروط جدید زلنسکی برای آغاز گفت‌وگو با روسیه، از قلم افتاده است.

العالم- کشکول

نشریه آمریکایی پولیتیکو تأکید کرد که این تغییر در موضع اوکراین، مستقیماً با هشدار به دستورالعمل‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مرتبط است.

به نوشته این نشریه، زلنسکی پس از گفت‌وگوهای طولانی بین کی‌یف و واشنگتن، از جمله در جریان سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به اوکراین، رفتار تند خود را در قبال مذاکره با روسیه ملایم‌تر کرده است. همچنین در جریان این سفر، طرفین بر لزوم نشان دادن تمایل کی‌یف برای پایان دادن صلح‌آمیز مناقشه در مقابل همه جهان تأکید کردند.

این خبر نشریه پولیتیکو، که از سوی روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از منابعی موثق در دولت بایدن مورد تایید قرار گرفته، برخی از جوانب جنگ روسیه و اوکراین را برملا می‌سازد از جمله:

  • زلنسکی در سیاست خود در قبال روسیه- قبل و بعد از جنگ- به صورت مستقل عمل نمی کند، بلکه طبق دستورات واشنگتن رفتار می کند.
  • از همان ابتدا واضح بود که آمریکا به خاطر اهدافی خاص، به دنبال تحریک زلنسکی علیه روسیه بوده ؛ از جمله اینکه تأکید می‌کرد اوکراین موضع بی‌طرفی را کنار گذاشته و وارد ناتو شود.
  • آمریکا که زلنسکی را به عنوان ابزاری برای قربانی کردن اوکراین در مسیر تجزیه روسیه به خدمت گماشته، با تاخیر متوجه شده است که طرح و توطئه‌اش آنطور که می‌خواست اجرا نمی‌شود لذا زلنسکی را برای مذاکره با روسیه تحت فشار گذاشته است.
  • آمریکا می‌داند که روسیه از موضع برابر با زلنسکی مذاکره نمی‌کند و همچنین روسیه با او درباره اراضی از جمله شبه‌جزیره کریمه که به خاک خود الحاق کرد، گفت‌وگو نخواهد کرد بلکه اولین و آخرین شرط خود را، یعنی اوکراین حق ندارد ناتو را به مرزهای روسیه بیاورد، به زلنسکی دیکته خواهد کرد.

بنابراین، ملت اوکراین متوجه خواهند شد که زلنسکی به دلیل تبعیت کورکورانه از آمریکا و اجرای بی‌قید و شرط دستورات آن، این کشور را در فاجعه‌ای عمیق فرو برده است.

پربیننده ترین خبرها