زلال قرآن (1643)؛

شناخت هدف خلقت انسان چه تاثیری در عبادت آگاهانه دارد؟

شناخت هدف خلقت انسان چه تاثیری در عبادت آگاهانه دارد؟
يکشنبه 22 آبان 1401 - 13:11

العالم - زلال قرآن

براساس آیه 56 سوره مبارکه ذاریات:

«وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»

ترجمه: (و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا (به یکتایی) پرستش کنند).

هدف اصلی و اساسی خلقت انسان عبادت و عبودیت الهی است، و این اشرف مخلوقات عالم، ذاتاً و تکلیفاً موظف به ادای به احسن وجه آن است، پس حرکت درست در این راه طولانی فقط با عبادت خالصانه و عبودیت و بندگی صادقانه امکان پذیراست.

دقت درآیات زیر:

1– آیه 1 سوره مبارکه ابراهیم:

«الر كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَىٰ صِرَاطِ الْعَزِيزِالْحَمِيدِ»

ترجمه: (الر . این قرآن کتابی است که ما به تو فرستادیم تا مردم را به امر خدایشان از ظلمات (جهل وکفر) بیرون آری و به عالم نور رسانی و به راه خدای مقتدر ستوده صفات رهسپار گردانی).

2– بخش آخرآیه 52 وآیه 53 سوره مبارکه شوری:

«وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ . صِرَاطِ اللَّـهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ أَلَا إِلَى اللَّـهِ تَصِيرُالْأُمُورُ»

ترجمه: (و اینک تو (که به نور وحی ما هدایت یافتی خلق را) به راه راست هدایت خواهی کرد. یعنی به راه خدا همان خدایی که هر چه در آسمانها و زمین است همه ملک اوست، الا بدانید که رجوع تمام امور (عالم آفرینش) به سوی خداست).

3– آیه 64 سوره مبارکه زخرف:

« اللَّـهَ هُوَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَـٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ»

ترجمه : (همانا خدای یکتا پروردگار من و شماست، تنها پرستش او کنید که این راه راست است).
4– آیه 15 سوره مبارکه جاثیه:

« مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا ثمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ»

ترجمه: (هرکس کار نیک کند به نفع خود و هر که بد کند به زیان خویش کرده است، آن گاه (برای پاداش نیک و بد) به سوی خدای خود بازگردانیده می‌شوید).

انسان را به باور این حقیقیت می رساند که، راه وصول به مقصد اعلی حیات آدمی همان صراط مستقیمی است که به پیشگاه با عظمت الهی ختم می گردد، که معرفت به آن سبب می گردد که انسان خداوند را آگاهانه عبادت کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها