جزئیات دیدار یک مسؤول اسرائیلی با وزیر خارجه عمان

جزئیات دیدار یک مسؤول اسرائیلی با وزیر خارجه عمان
سه شنبه 24 آبان 1401 - 14:23

یک شبکه خبری رژیم صهیونیستی فاش کرد که یکی از مسؤولان برجسته این رژیم اخیرا با وزیر خارجه عمان برای پیشبرد روابط و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای دیدار کرد.

العالم - آسیا

به گزارش سایت شبکه خبری "I۲۴"، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد، در این دیدار که در حاشیه همایش MEDRC در عمان انجام شد، معاون مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی و رئیس بخش خاورمیانه و مرکز روند صلح این وزارتخانه حضور داشتند.

سعید بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی، وزیر خارجه عمان در این دیدار گفت: عمان تلاش می‌کند خود را از امارات و بحرین جدا کند، بر این اساس پیشرفت آتی روابط (دو طرف) نیازمند ارتباطی جداگانه و مستقیم میان عمان و اسرائیل با تمرکز بر نتایج صلح اقتصادی و همسو با مبانی دستورالعمل‌های عربستان است.

موضوع نگران‌کننده‌ای که در دستور جلسه اسرائیل وجود دارد، آینده بازگشایی آسمان عمان به روی هواپیماهای اسرائیلی است، موضوع تامین امنیت پرواز هواپیماهای اسرائیلی در آسمان خلیج فارس مساله‌ای ضروری برای استفاده از موافقت عربستان با بازگشایی حریم هوایی‌اش به روی پروازهای اسرائیلی است، این موضوع در دیدار با وزیر خارجه عمان مطرح شد اما تا این لحظه پیشرفتی نداشته است.

هم‌چنین البوسعیدی در این دیدار تاکید کرد: عمان ترجیح می‌دهد حضوری فعال و آرام در منطقه داشته باشد به شکلی که بتواند به گفتگوی مستقیم با اسرائیل و فلسطین ادامه دهد.

در مقابل مسؤول اسرائیلی به وزیر خارجه عمان پیشنهاد داد به همایش "النقب" پیوسته و در برخی پروژه‌های منطقه‌ای با تمرکز بر منافع فلسطینی‌ها همکاری داشته باشد.

البوسعیدی پس از تماس تلفنی که ماه ژوئیه با یائیر لاپید، نخست وزیر وقت اسرائیل داشت، در مصاحبه‌ای گفته بود که "عمان هرگز سومین کشور حوزه خلیج (فارس) نخواهد بود که روابط خود را با اسرائیل به حالت عادی درمی‌آورد"، او در عین حال بر حمایت عمان از برقراری صلحی عادلانه، فراگیر و پایدار بر اساس راه‌حل دو کشوری تاکید کرد.

با اینکه در دیدار اخیر تصمیمات مهمی درباره مسایل اصلی گرفته نشد، اما رژیم صهیونیستی صرف انجام این دیدار را به منزله پیشرفت مهمی می‌داند که راه را برای انجام مذاکرات سطح بالای بیشتری در آینده باز می‌کند، البوسعیدی در دیداری که پیش از انتخابات اسرائیل داشت، گفته بود، پس از تشکیل کابینه، آماده برگزاری نشستی در سطح وزرا است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در سفری که سال ۲۰۱۸ به مسقط داشت، با سلطان قابوس بن سعید، پادشاه فقید عمان دیدار کرد، در واقع او اولین مقام اسرائیلی بود که از سال ۱۹۹۶ به صورت علنی به این کشور حوزه خلیج فارس سفر کرد و پس از اتمام سفرش، یسرائیل کاتس، وزیر حمل‌ونقل و اطلاعات سابق اسرائیل برای حضور در کنفرانسی بین‌المللی به عمان سفر کرد.

تا این لحظه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی واکنشی به دیدار مسؤول این رژیم با وزیر خارجه عمان نداشته است.

پربیننده ترین خبرها