گروه 20 محکومیت عملیات نظامی روسیه را در قطعنامه خود می‌گنجاند

گروه 20 محکومیت عملیات نظامی روسیه را در قطعنامه خود می‌گنجاند
سه شنبه 24 آبان 1401 - 14:30

اجلاس گروه 20 احتمالاً به محل تقابل روسیه و سایر اعضا بر سر اوکراین بدل خواهد شد.

العالم - آسیا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، به گفته دیپلمات‌ها، رهبران کشورهای گروه 20 (G20) روز سه‌شنبه در حال بررسی پیش‌نویس قطعنامه‌ای هستند که در آن بیشتر اعضا عملیات نظامی روسیه در اوکراین را به شدت محکوم می‌کنند و تاکید دارند که این منازعه باعث تشدید شکنندگی در اقتصاد جهانی می‌شود.

در پیش نویس بیانیه 16 صفحه ای که رونوشتی از آن توسط رویترز مشاهده شد، آمده است: «دیدگاه های دیگر و ارزیابی های متفاوتی از وضعیت و تحریم ها وجود داشته است.» این قطعنامه هنوز توسط رهبران تصویب نشده است و احتمالاً با مخالفت روسیه مواجه خواهد شد.

دیپلمات ها افزودند تصمیم‌گیری در مورد این قطعنامه تا پیش از چهارشنبه بعید به نظر می‌رسد.

در این پیش‌نویس آمده است: «با اذعان به این که گروه 20 مجمعی برای حل مسائل امنیتی نیست، تصدیق می کنیم که مسائل امنیتی می تواند پیامدهای مهمی برای اقتصاد جهانی داشته باشد.»

گردهمایی وزرای گروه 20 در گذشته به دلیل اختلاف نظر بین روسیه و سایر اعضا بر سر واژگان، از جمله در مورد چگونگی توصیف عملیات نظامی در اوکراین، بیانیه های مشترکی را ارائه نکردند.

این اجلاس که در جزیره بالی اندونزی برگزار می شود، اولین دیدار سران و رهبران گروه 20 از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه است.

پربیننده ترین خبرها